Brånakollane Naturreservat revisited (13.04.2016)  4

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Ascents Brånakollane (227m) 13.04.2016
Tiuråsen (188m) 13.04.2016
Visits of other PBEs Brånakollane Naturreservat (200m) 13.04.2016

Likte godt området sist jeg besøkte det. Tenkte derfor det måtte undersøkes mer og tok et annet utgangspunkt. Denne gang fra Fjære i sør.
Mye veiarbeid så parkerte et lite stykke nedenfor "rundkjøringa". Skrådde raskt av veien og tok ruta over Tiuråsen. Med et sånt navn skapes det forventninger om en flott kolle med urørt gammalskog, men nei da, topplatået var det gjort hogst på. Forøvrig flathogst rundt hele reservatet, helt inn til grensene :-(
Må innrømme at det satte en liten demper på naturgleden, sjøl om det er veldig flott inne i reservatlomma. Vårens første syngende løvsanger og trepiplerke reparerte også noe på hogstskuffelsen. Ellers virret jeg rundt, tror det er rette ordet, inne i reservatet. Ble noe foto av Vanlig Bjørnemose nær Brånakollane's toppunkt ellers vanskelige fotoforhold idag, veldig grått og livløst. Men skal nok tilbake seinere, både sommeren og kanskje spesielt til høsten/seinhøsten for å fotografere mer bøkeskog.

Små grønne stjerner på skogens bunn
Sommereikblad på en seng av bjørnemose
Bøkeblad i bjørnemoseseng
De grønne bladene lar vente på seg...

Terningkast: Utsikt (10%) 2, Mosjon (20%) 4, Natur (30%) 4 (uten hogst en klar 6), Turopplevelse (40%) 4 = 3,8