Pølsesviing, blåveis og solnedgang på Snyta (12.04.2016)  6

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Snyta P-plass (70m)
Endpoint Samme (70m)
Ascents Lauvesnyta (227m) 12.04.2016
Visits of other PBEs Lauvesnyta p-plass 12.04.2016

Vestfold pf>100m

Etter ei flott langhelg med ungene hørte jeg skogen kalle atter engang.
Tok noen raske leiver etter jobb før jeg stappa sykkelen baki stasjonsvogna og dro avgårde.
Parkerte på Snyta p-plass. Med full sekk og noe dårlig luft i bakdekket var det bare å tråkke på det man var kar om. Merka at jeg ikke har sykla mye iår, så dette var bra trening. Framme ved "sykkelparkeringa", et sted i skogen under Snyta, ble kameraet tatt fram. Mye blåveis i området og jeg tok meg god tid til litt horisontal blåveisfotografering.

Noen fler blåveisbilder:

Etter "hvilen" bar det oppover i raske byks, nærmest løping til tider. Flott sti opp. Oppe ved platået ble tatt imot av en lite sky tretåspett hann i en gammal eik. Ikke ofte jeg ser de i Vestfold så det er alltid et artig møte. For øvrig både grønnspett og flaggspett oppe ved toppen. Svett, men ikke spesielt sliten begynte jeg å samle ved til et lite pølsebål. Med lav sol i vest og halvmåne mot SSV inntok jeg lett svidde grillpølser mens jeg nøyt et stadig større kveldskor av sangfugler og dagens siste ordentlig varmende solstråler. En dagpåfugløye svirret også forbi, årets andre dagsommerfuglart etter sitronsommerfugl for meg. God stemning!
Litt pølsesviing må til

Slukket bålet med mose (broddmose?) og tuslet rundt på de stupbratte hengkantene rundt Snyta. Utrolig flott utsikt og veldig flott furuskog som badet seg i glansen av en rødnende sol over åsene i vest.

Snytefuru i lav kveldssol
Utsikt mot sørvest fra Snyta
Gammal krokfuru i dagens siste rest av lys

Solnedgangen "tok aldri helt av", så jeg begynte å gå nedover for å kanskje finne noen blåveis i dagens siste lys. Ikke lang tid før sola ble borte men et par bilder rakk jeg.
Tilbake til sykkelen var det å gi full gass hjemover, dagens siste treningsøkt.
Ellers fikk jeg testa ut nytt utstyr idag og Osprey's Talon 33l inkl drikkesystem og AKU Transalpina var som forventet bra :-)
Det eneste som ikke var bra på denne turen var den gamle haugen av en offroad-sykkel, ikke mye som fungerer som det skal der i gården, men jyvelig bra trening da.

Terningkast: Utsikt (10%) 6, Mosjon (20%) 6, Natur (30%) 5, Turopplevelse (40%) 6 = 5,7
En virkelig flott tur og en skikkelig flott topp!