Horrungen/Finndalshorrungen/Leirungshøe (12.04.2016)

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Skrinde (480m)
Endpoint Skrinde (480m)
Ascents Finndalshorungen (1,814m) 12.04.2016
Horrungen (1,834m) 12.04.2016
Leirungshøe (1,825m) 12.04.2016
Nordøst for Leirungshøi (1,812m) 12.04.2016
Nerhorrungen (1,696m) 12.04.2016
Ruphovden (1,332m) 12.04.2016
Nerhorrungen

Hadde planlagt en annen tur i dag, i Vang, men pga transportproblemer, tenkte jeg at jeg skulle prøve noen 1800 meterstopper.
Starta fra parkering ved Skrinde, i Skjåk, og gikk oppover skogsbilvegen med skia på skuldra. Måtte bære de i ca 40 minutter, til 860 moh. Her stod det en traktor parkert, noe som skulle vise seg å sperre for stien jeg skulle tatt til venstre. Men men, jeg fortsatte oppover, og havna litt lenger øst enn planlagt. Det var veldig lite snø her, så jeg måtte krysse mange lyngområder. Sikta meg etter hvert inn på Ruphovden, når jeg allikevel var så langt øst. Ankom der etter 2 timer, og møtte en lokalkjent som så etter jervespor. Fortsatte rett nordover, ned i dal, fin kjøring her i pudder, før jeg satte nesa mot Finndalshorrungen. Dette ble en fryktelig lang bakke, i solveggen. Måtte til slutt ty til kortbukse for ikke å koke i varmen. Ankom toppen etter 3,45. Her ble det en liten matpause, samtidig som jeg sjekket ut hvor de andre toppene jeg skulle besøke, befant seg.
Kjørte ned, i nordlig retning, i nydelig pudder. I bunnen la jeg på litt multigrade under skia, og gikk greit opp på Nord øst for Leirungshøe. Tok et bilde her av den store varden, før jeg vendte nesa mot Leirungshøe. Fortsatte bare rett over denne, ingen stor varde her, til tross for mer enn nok stein i området, og kjørte ned i ny fin pudder mot Horrungen. Hytta på Horrungen var forøvrig godt synlig fra alle toppene jeg var på. Ankom Horrungen etter 5,5 time, og ble forundret over at det stod 3 personer utenfor hytta. De ble nokså paffe da det kom en tinderangler på Telemarkski dit. Slo av en prat med de, og de fortalte at de drev med vedlikehold. Det forklarer jo helikopteret jeg så der, 3 timer tidligere.
Spiste resten av niste her, før jeg kjørte rett ned sørveggen, i 5 cm pudder, NYDELIGE 180 høydemetre i litt brattere terreng. Fortsatte deretter ut mot varden på Nerhorrungen, før jeg kjørte ned sør-ryggen. Her var det litt hardere snø, perfekt for mine ski. Sikta meg så inn på nedrekanten på Ruphovden, men måtte svinge litt hit og dit, på de stadig mindre og mindre snøfeltene. Fant etter hvert et bekkefar jeg fulgte nesten helt ned til traktorvegen. Av med skia og ned i furuskogen, hvor jeg til slutt fant vegen ned igjen til bilen. Ankom bilen etter vel 6,5 time.
Tapte nok en del på at det ikke var snø helt ned. Men fy flate for en dag, ikke et vindpust og strålende sol. Hipp hurra.