Raudtua (11.04.2016)  4

Heilihaugen (450m) 11.04.2016
Raudtua (590m) 11.04.2016
Storhaugen (272m) 11.04.2016
Fant en turrapport "turtips i Fræna" fra 1999. Der startet folk på Hatle og gikk skogsbilvei til Herskarsvatnet og rett opp derfra. Tenkte at dette passet bra, sola i ryggen og i le for nordavinden. Vel, det har rent mye vann i elva siden 1999, og vokst mange trær også. Startet på angitt sted, en gård på Hatle, gikk den idylliske skogbilveien, som var gjengrodd og fin, stakk innom et punkt rett vest for veien på veg opp til Herskarsvatnet. Lette meg frem til stedet der stien en gang gikk, og satset opp gjennom storskogen. Vel oppe over tregrensa fant jeg en flott sti og fulgte denne lekende lett opp til Raudtuå. Der nøt jeg en bedre lunsj sammen med turfølget mitt, Ida. Var fristet til å følge stien ned igjen for å finne ut hvor den startet, men valgte istedet å gå ned via Heilihaugen og ned på Storhaugen. På vei ned dit var det flere snøfonner og både jeg og Ida i bæremeisen moret oss godt da jeg trynet skikkelig i snøen. Veien fra Storhaugen tilbake til Hatle er det ikke så mye å si noe om, annet at det lønte seg å holde samme høyde. Et bra hjortetråkk førte meg tilbake til skogsbilveien der jeg hadde kommet opp. Alle var enige om at det hadde vært en fin tur.
Ida tar en velfortjent hvil på varden på toppen