En drømmetur på fjellski: Oppdal - Røros, dag 2/2 (10.04.2016)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Start point Hårråbua (Veibua) (885m)
Endpoint Kjerkgata, Røros (660m)
Ascents Bratthøa (1,221m) 10.04.2016
Storfjellsjøhøgda (925m) 10.04.2016

Noen ganger går det årevis fra en drøm om en tur oppstår til den blir realisert...
Første gang ideen oppstod om skitur Oppdal - Røros var vel på 80-tallet, da Alf Ivar Bjerke og Gøsta Hansson lanserte forslaget for meg for første gang. Dengang med pulk, telt og masse remedier for å overnatte ute i flere dager..
Etterhvert demret det for meg at turen kunne gjøres "raskt og lett" på 2 dager.
Så tenkt; så gjort :) Og i helga ble turen gjennomført i praktfullt vær og silkeføre med Gunn som prima turfølge.
Dag 1: 58,1 km - 12 t 40 min - 1840 høydemeter.
Dag 2: 56,0 km - 11 t 00 min - 1240 høydemeter.

Korteste "motorisert vei" fra Oppdal - Røros er via E6, Rv3 og Fv30 og er ca 155,0 km

Søndag: En meget kjølig start ved Hårråbua søndag morgen ca kl 07.00; trolig et sted mellom 10 og 15 kuldegrader. Passerte straks grensen for Forollhogna nasjonalpark og videre til Grøntjørnan, som ble utgangspunktet for dagens hovedtopp Bratthøa. Praktfull utsikt fra dette fjellet, og artig å betrakte de mest markerte fjell i Trollheimen og på Dovre fra denne noe uvante vinkelen.. Fra Bratthøa ble turens lengste uavbrutte nedoverbakke gjort, helt til brua over elva Snudda/ved Gjøtvollen - nordvest i Dalsbygda. Videre rett øst, over elva Tverrelva og til Nygardsvollen hvor dagens langpause ble gjort. Etterpå kom stigningen opp i Sarakvolvet og videre nord fro Svartåsen & Nørdre Hanksjøen til Utstuvollen; like nord for Johaugsgårdens sæter "Johaugsvollen". Linjen videre rett øst til Storfjellsjøhøgda, som ble dagens andre topp (egentlig bare en liten haug..). Nedrenning herfra og helt til brua over Glomma ved Sundet.
"Sjarmøretappen" ble gått med skia på ryggen til Røros sentrum, opp den praktfulle Kjerkgata og til en varm mottagelse og herlig gourmetmiddag hos Bjørn Myrhaug i Ol-Klemmetsaveien.
Takk for en utrolig tur, gode Gunn :) Denne skituren blir ikke glemt!

Avslutning i Kjerkgata, Røros
Morgenstemning
Kjølig morgen ved Grøntjørnan
Rødt, hvitt og blått ved Grøntjørnan :)
Bratthøa i Tolga - Utsikt mot Måsådalen & Vingelen
Bratthøa i Tolga - Utsikt mot kjente fjell i vest
Inntok lunsjpause på trappa ved Nygardsvollen i Os/Dalsbygda
Vakre RØROS ved tommelen :)

Gratulerer..

Written by janyga 12.04.2016 08:46

..med gjennomført prosjekt :-) Imponerende!! Dere valgte rette helga - for et vær!

Sv: Gratulerer..

Written by JoSo 12.04.2016 20:48

Takk for det, Jan Arne :)

Vi fikk den optimale helga med herlig vær og ikke minst kjempegodt skiføre!

Oppdal til Røros

Written by otto 11.04.2016 21:59

Gratulerer med litt av en prakt-tur gjennom nasjonalparken. Flotte bilder spesielt deg og Gunn i Røros sentrum med skia på sekken. En slik tur blir nok aldri glemt...

Sv: Oppdal til Røros

Written by JoSo 11.04.2016 23:10

Takk, Otto :)

Utrolig flott opplevelse, og ganske spesielt å tenke på at de første funderinger om denne turen oppstod for ca 30 år siden :)