Storhornet-runde (11.04.2016)

Vinndalskamben (1,412m) 11.04.2016 09:40
Åmellomfjellet sørvest (1,423m) 11.04.2016 09:40
Visits of other PBEs Breen Parkeringsplass (655m) 11.04.2016 09:40

En sjelden hverdag med undervisningsfri, flotte meldinger fra Yr og supert skiføre i fjellet. I dag skulle jeg ta en skikkelig langtur! Kart er funnet frem, GPS-posisjoner registrert og fjellskia er gjort klar. Men... når jeg våkner før 0600 av at det skurrer langt ned i brystet på både innpust og utpust må planene justeres.

Det blir skifte til rando-utstyr og en del lettere sekk. Nye GPS-punkter tas ut før jeg legger av gårde sørover E6. Dagens tur går til Storhornet og en del småtopper rundtomkring med mulighet for å bøye av tidligere hvis dagen blir lang nok. Jeg må ta turen alene i dag da Rigel må hvile potene sine etter helgens turer.

Jeg knoter litt med å finne frem til Breen parkering (dårlig research på akkurat den biten) men etterhver er jeg klar for avgang, en god del senere enn opprinnelig plan. Jeg må gå et stykke før skiene kan tas på, deretter følger jeg godt merket løype mot Storhornet. Nok en gang er jeg litt sløv for jeg skal innom Veslhornet på tur oppover. Kart og kompass er kjekt men da må det brukes..

Lite snø på denne haugen så det blir en del bæring av skiene. Kjapp påfyll av mat og drikke før jeg tar fatt på dagens hovedbakke opp til toppen av Storhornet. Da jeg kom inn på hovedløypa igjen var det plutselig 2+1+2 andre turgåere her (stusset litt på at jeg var alene på parkeringen på en så fin dag). Lang og seig bakke men til slutt kan jeg ta av skiene og gå inn i den karakteristiske steinhytta på toppen, føre meg inn i hytteboka og spise litt mer mat.

Videre tar jeg bakken ned på "baksiden" av fjellet, rusler ganske så flatt over til vestre toppen av Åmellomfjellet. På baksiden var det en god del bedre temperatur så det ble lettelse i antrekk her (skikkelig sur vind på fremsiden).

Nå hadde jeg valget mellom å runde videre og fremover eller å fortsette bakover til toppene på Nonsfjellet. Jeg har mer enn nok tid men bakkene har vært tunge og det blir litt mye hosting og harking. Jeg velger derfor første alternativ og renner ned og videre over kammen mot Elghøa. Bortover vestsiden av Storhornet blir jeg fristet til å ta av fellen på den ene skien, noe som blir helt håpløst.. så da tar jeg av den andre fellen også. Dette fungerer selvsagt flott så lenge terrenget heller litt nedover, men opp til toppen må jeg av med skiene. Huff så slitsomt å stabbe oppover snøen. Jeg må virkelig ta meg sammen for å komme meg opp uten for mange pauser.

Videre mot Vinndalskamben, dagens siste topp, gir jeg flat fjøl med stopper selvsagt med en gang det blir litt motbakke. Ny økt med vassing og bæring før jeg kan tømme resten av vannet og spise i le av varden.

Nå skal det være nedoverbakker til bilen, om enn ganske mye på skrå, så jeg strammer sko, finner frem hjelm og fester hælene. Det blir en helt OK nedtur med en god del fine svinger i flere heng. Spesielt var det flott ned mot Omnråa. Jeg holder høyden så godt det lar seg gjøre men ender opp med å måtte bære skiene et lite stykke på slutten. Etter at jeg hadde passert ser jeg at det var snøforbindelse litt lenger ned.

Slushføre ned mot bilen, men en grei avslutning på en fin turdag som ikke ble helt som planlagt.