Dronningkrona (10.04.2016)

Søre Sandvikhaugen (1,688m) 10.04.2016
Visits of other PBEs Dalen parkering (260m) 10.04.2016
Viromsetra (615m) 10.04.2016

Har vurdert Dronningkrona flere ganger tidligere og nå var endelig forholdene perfekt for å bestige Trollheimen's og Sunndalen's mest kjente toppturfjell! Med start fra Dalen valgte jeg å ta en annen rute opp en normalruta som går fra Sanden lengre nede i Viromdalen. Ruta gikk opp fra Dalen og fulgte egentlig normalruta til Kongskrona helt inn i Botnen før jeg gikk rett øst mot breen under Sandvikhaugen.

Var -3c da jeg startet og måtte gå 500m til fots over åkrene ved Dalen (260m) før jeg kunne ta på skia. Snøen smelter fort her nede så dette er kanskje siste helga man kan gå på ski helt fra dalbunnen av. Opp på Viromsetra (615m) gikk det fra skareføre over i pudder. Og pudder var det mye av helt til toppen av Dronninga. Svært mye folk som skulle til Kongskrona, men ingen gikk opp ruta jeg valgte. Opp sluket under Hesten før jeg gikk over på breen var det noe utsatt med tanke på snøras, men var bare å holde seg litt ut fra veggen så gikk det greit. Gikk flere slushskred ned og stoppen noen timetre fra meg, de fleste var såpass små at de stansen med en gang de traff flatere partier.

Viromsetra med Nebba og Tunga i bakgrunnen (bildet tok jeg på en treningstur dagen før)
Innover Botnen omringet av flotte Vinnufjell!
Fra Botnen
Sporsnø over Vinnubreen ned fra Kongskrona
Gubben under Skarfjellet ser tøff ut
Slushras under Hesten

Det gikk fra 5cm pudder ved Viromsetra til rundt 15-20cm pudder fra 800m og hele veien opp til toppen. Kom inn på normalruta til Dronningkrona da jeg kom opp på Søre Sandvikhaugen og jeg tipper at det må ha vært flere hundre på toppen av Dronninga i løpet av dagen og gårdagen. Gikk kun iført netting opp i solsteiken, men ble noe kaldere mot toppen så det kom på mer klær her. Nedkjøringa var som ryktene skal ha det til storslagent. Over 1600 høydemetre fra topp til bil, det meste i pudder, resten i slusj da morgenskaren i nedre del hadde blitt varma opp iløpet av dagen.