Eventyr-dag på Sjøvdøla (10.04.2016)  6

Written by janyga (Jan Arne Nygaard) GSM

Ascents Blikskårtinden (1,702m) 10.04.2016
Sjøvdøla (1,719m) 10.04.2016

Med fruen på jentetur til Selje, og ungdommen med andre søndagsplaner, lå det an til en stortur for meg denne finværs-søndagen. Valget falt på Sjøvdøla, en tung/bratt tur med start helt nede ved Eikesdalsvatnet (22 moh).

En av de virkelig fine vårskiturene. Variert, med mange fine bratte heng på nedturen. 20 cm pudder fra litt oppe i høyden, perfekt! Strålende vær, og satt 30 minutter i shorts og bar overkropp ved varden på vesttoppen (Blikskårtinden). Ikke et vindpust!!

Sju timer på tur, fantastisk dag! :-)

På veg opp, Nyheitinden midt i bildet
Sjøvdøla. Ruta går over breen, og opp fra venstre
Kirketaket, Kjøvskardtinden, Helvetestinden og Vasstindene midt i bildet
Nyheitindeggen
Siste topphenget mot Sjøvdøla
Mot Nyheitinden og Gjuratinden, vesttoppen på Sjøvdøla (Blikskårtinden) til venstre
Oppe på toppen, mot Øverås og Eresfjord
Kongen i området, Gjuratinden. Litt lenger bak Vengetindene og Trolltindene
Ned mot storutfartsruta til Nyheitinden
Mot Hoemskardene og Nyheitinden
Tilbakeblikk mot Blikskårtinden, bare jeg som tok turen dit :-)
Flott nedkjøring 20 cm pudder
Vesttoppen til høyre
For en dag for Randonnée-kjøring!! Sporet mitt til venstre :-) Nærmest sporene til to hyggelige svensker, de tok på fellene og tok turen opp til Nyheitinden også. Jeg droppet den denne gangen. Middag til ungdommene hjemme ble prioritert..
Går an å finne seg mange fine ukjørte heng på Sjøvdølaturen
En av de flotte sidene, denne var godt oppkjørt av Nyheitind-farerne. Holdt meg godt til høyre
Måtte ha en stopp før Bugge-stranda på tilbaketuren. Sjøvdøla midt i bildet

Sjøvdøla vesttoppen (1707m)

Written by furreti 19.05.2018 16:52

Hei. Var det noe stress og gå fra hovedtoppen på Sjøvdøla og over til Blikskårtinden (Vesttoppen som du kaller den)? Vurderte du og kjøre/klatre ned direkte fra Vesttoppen mot Nyheitind? Fine bilder btw!

Sv: Sjøvdøla vesttoppen (170

Written by janyga 19.05.2018 17:57

Nei, det var en helt grei avstikker. Vet at det er en fin rute for den som liker slikt ned fra vesttoppen mot Nyheitind, men jeg vurderte ikke det på denne turen. Sjøvdøla: En av de flotteste skiturene!!

Eventyrdag

Written by JoSo 11.04.2016 14:48

Herlig helg og flotte bilder fra din søndagstur, Jan Arne :)

Sv: Eventyrdag

Written by janyga 11.04.2016 22:09

Flott ja :-) Småtteri mot din gigant-tur i helga, Johan!!

Missing title

Written by JPV100 11.04.2016 14:39

Fantastiske bilder!! Det var fint å kunne tilbringe denne dagen høgt til fjells :)

Sv:

Written by janyga 11.04.2016 22:14

Ikke vanskelig å få gode bilder i slike omgivelser, og ikke minst så fantastisk vær! Du benyttet også dagen oppe i høyden ser jeg :-)