Jostedalsturen (10.04.2016)  6

Ascents Brenibba (2,017m) 10.04.2016
Lodalskåpa (2,082m) 10.04.2016
Veslekåpa (1,987m) 10.04.2016
Litt sliten, men veldig fornøyd på Brenibba, den siste toppen. Og hvilken nedkjøring som ventet!!!
Jeg og Else Mari nesten på toppen av Lodalskåpa.

Jeg var litt spent men gledet meg mest til denne turen. Pappa sa det ville bli den lengste skituren i mitt liv hvis jeg klarte det.

Etter friidrettstreninga plukket pappa meg opp hos Sunniva og så reiste vi med bilen full av mat og utstyr til Gunnar. Det var superfint vær, men litt kaldt, så det blei ikke noen is i Lom som pappa hadde sagt, men etter masse tunneller kom vi til Vestlandet og Stryn og der var det kjempefint. Vi grillet pølser på en benk og så kjøpte vi softis på en bensinstasjon. Etterpå var det bare litt biltur til Loen hvor vi møtte Jørn og Else Mari. De hadde leid en kjempefin leilighet. Den var så koselig og utsikten til vannet og fjellene var bare fantastisk.

Stå opp tidlig og sånn

Pappa vekka meg klokka 5. Jeg var skikkelig trøtt. Etter mye frokost og pakkegreier kjørte vi litt bil opp en smal dårlig vei før vi parkerte. Ikke en sky på himmelen var det i dag. Vi labbet i vei. Jeg og pappa på skiene våre, mens de andre gikk å bærte på skiene. Ja faktisk bærte de andre skiene i flere timer før de gikk på dem. Meg og pappa bærte bare skiene opp en bratt bakke i skogen.
Over skogen var det kjempefint og vi kunne se toppen langt der oppe. Til slutt kom sola til oss også.

Klare til avmarsj.

Kalde brattbakken

Nå hadde vi kommet til Brattakken. Der var det ingen sol og det blåste kjempeisekald vind. Jeg blei så kald at jeg trodde jeg skulle fryse meg bort. Da ble jeg litt fortvila. Snøen var løs og glatt og sklei bare nedover så det var vanskelig å gå på skia. Til slutt tok vi de av og gikk på beina opp til sola. Endelig sol! D-d-d-det var sååååååå kaldt. Men i sola fikk jeg nye votter og en liten dunjakke på og snart var alt bra igjen.

Ferdig med Brattbakken. I sole oppe på Jostedalsbreen.

Store breen

Snart kom vi opp til den kjempestore Jostedalsbreen. Her satte pappa igjen randoskia og -skoa mine og noen andre ting, og så fortsatte vi bortover breen til en ny og enda brattere bakke. Her måtte vi ta av skia igjen. På toppen av den var det en ny liten bre med kjempefin snø på og vi spiste litt munngodt. Ikke så lenge etterpå kom vi til et sted hvor vi så superfint bort på den lille og den store Kåpa. Her var det nesten ingen vind og vi kunne ha sånn pause med å sitte på rompa og sånn, for første gang i dag.

Snart på Veslekåpa. Kåpa bakenfor.

Vesle og Store Kåpa

Vi gikk på ski helt opp til Veslekåpa men på andre siden var det litt skummelt ned, så der gikk vi på beina og snart var vi helt borte ved den Store Lodalskåpa. Den var veldig kul og skummel. Vi tok sånn pause innunder den bratte fjellveggen. Her var det veldig varmt og godt. Så gikk vi opp en kjempebratt bakke. På det bratteste fikk jeg gå i tauet siden jeg ikke var så stor og sånn og ikke hadde pigger under skoene og isøks. Det kilte litt i magen, og så kom det mange snøklumper deisende ned i hodet mitt som pappa sendte i veien. Det var litt ekkelt.
Jippiii! Endelig var vi på Kåpa, og det var ikke en sky. Det hadde aldri pappa opplevd før. Men det blåste litt kaldt så vi skyndte oss ned til den varme rasteplassen under fjellveggen og hadde lang pause der.

Jeg og pappa på Veslekåpa.
Mot Lodalskåpa.
Jeg på toppen!

Pappa skader seg

På vei tilbake måtte vi ned den bratte bratte brattebakken igjen. Pappa sklei mens han bærte skiene våre og datt sånn at skuldern blei ødelagt. Stakkars pappa! Så møtte vi noen folk. Vi hadde ikke sett noen folk hele dagen i hele det store fjellet, men nå kom det noen i full fart. En av de var Sondre, og han har vært på alle totusenmetertoppene. De voksne snakket litt mens jeg ventet utålmodig og til slutt kunne vi gå videre.

Brenibba

Nå hadde jeg ikke feller og det var mye bedre. Men det ble litt kjedelig. Det var kjempelangt til Brenibba og alle de voksne var slitne, så det var ingen som orket å prate. Jeg hadde lyst til å prate. Men etter kjempelenge kom vi endelig til Brenibbatoppen. Her var det kaldt, så vi drakk bare litt CapriSonne og tok noen bilder før vi pakket sammen.

På vei ned igjen, med et jublende lagbilde.
Jeg og pappa på Brenibba. Foto: Else Mari Kleiven.

Ned igjen Juhuu!!!

Det var så superfint å kjøre nedover. Som et stort hvitt laken med deilig snø på. Skiene mine som pleier å gli veldig dårlig glei så bra at jeg holdt følge med pappa. Noen ganger kjørte jeg fortere. Vi suste nesten 5 km ned til randoskiene mine på null komma niks. Det var noe av det gøyeste jeg har gjort.
Så byttet vi til randoutstyr for meg. Ned Brattebakken gikk det veldig sakte med pappa siden han var redd for skulderen sin. Jeg ventet på ham og sa snille ting til ham. Etter Brattebakken var det bare super super duper gøy. Svusj og svinger. Etterpå var det kuler og dumper og hui og hei. Pappa sa at dette var veldig bra for meg, for de siste fjellturene har ikke nedkjøringen vært noe fin for meg.
Det eneste som var litt vanskelig var ned den bratte skogen, men jeg og pappa kjørte på ski mens de andre gikk på beina. Så måtte vi flatt et stykke og til slutt var vi fremme ved bilen. Jeg hadde klart det.

Takk for turen Else Mari, Jørn og Gunnar ... og pappa.

Nesten fremme ved bilen.

Flere bilder

Kart

Start date 10.04.2016 06:22
End date 10.04.2016 19:26

Vakkert

Written by SunnivaBM 14.04.2016 19:34

Du var heldig Linn Therese, som fikk være med på noe så fint! Og med det fantastiske været ble det jo sikkert enda bedre. Gratulerer med at du klarte det!!! Tipp topp!

Sv: Vakkert

Written by linntherese 14.04.2016 20:03

Tusen takk! :)

Vestlandsdronninga

Written by Eikås 13.04.2016 09:36

Hatten av I respekt og for ei tur jente :) Det er ein fryd å lese om turen din I det du forteller I ord og bilder. Det er ein heftig tur for så små føtter :) Det forteller meg om ein vilje og det aller flottaste, gleden og fryden du viser av å oppleve og det å være på tur :)

Sv: Vestlandsdronninga

Written by linntherese 14.04.2016 20:07

Veldig fint sagt, nå ble jeg glad!! Men pappa har sagt at du også er veldig flink til å gå tur! Kanskje vi kan på en 2000-topp sammen en gang om en stund!! :-)

• +

Sv: Sv: Vestlandsdronninga

Written by Eikås 10.05.2016 20:38

Du verden for

Written by Olepetter 13.04.2016 09:21

en flott tur! Skal si du er spek også!

Stas!

Written by mortodeg 12.04.2016 19:04

Godt jobba, det er imponerende!

Minnes at Morten kommenterte på min tur opp på Kåpa at han også ville tilbake dit under slike forhold vi hadde - og det ser det ut som dere fikk her! :)

Fantastisk flott tur!

Written by Maja 12.04.2016 15:08

Tusen takk for den flotte turen Linn Therese. Det var veldig koselig og være på tur med deg! Det var god hjelp med alle smilefjesene :-) ;-) :-) du lagde i snøen for å motivere oss som gikk bak deg.

Du er imponerende flink som går så lange tøffe turer! Det var gøy å se deg svinge så fint nedover de bratte bakkene og mellom alle buskene på slutten av turen! Stort smil til deg ;-)

Sv: Fantastisk flott tur!

Written by linntherese 14.04.2016 20:10

Du tegna også mange fine smilefjes! Det var gøy å være på tur med deg! Haper vi kan gå tur sammen igjen!! :-)

Imponerende!

Written by Nils 12.04.2016 12:32

For et fantastisk vær dere hadde!! Og så utrolig sprekt av deg Linn Therese! Jeg er mektig imponert over hva du klarer og orker!

Håper det går bra med skulderen til pappaen din. Du får ønske han god bedring fra meg. :-)