Surtningssutinder (10.04.2016)

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Bessheim (980m)
Endpoint Bessheim (980m)
Ascents Surtningssuoksle (2,222m) 10.04.2016
Surtningsmassivet

Hadde tenkt på denne turen i hele vinter, og egentlig grua meg litt, fordi det så ut på kartet at dette er langt.
Starta noen hundre meter vest for Bessheim kl 08.05, i -11 og vindstille. I dag brukte jeg Åsnes V12 skia med smal kortfell. Det var klink hard skare hele veien opp til østenden av Bessvatnet, og høydemetrene gikk veldig lett med disse skia. Tok av feller på toppen av ryggen, og staka i kvisteruta mot Glitterheim. Holdt høyden så mye som mulig vestover ned mot Russvatnet, og på denne skaran gikk det unna i en fei. Ned på Russvatnet like før den første odden på sørsida. Her la jeg på litt smøring, og la i vei på isen vestover mot Blåtjønnodden. Hard skare her også, og jeg vekslet mellom staking og dobbelt-tak bortover. Ankom Blåtjønnodden etter 2,15 mens jeg hadde trodd at det ville ta 3 timer hit. Fortsatte oppover Russbakkan, retning nord av punkt 1665, og rundet inn i den vesla bekkedalen på ca 1600 moh. Her ble det en liten matpause, mens jeg studerte ruten videre opppver. Fra ca 1550 moh, ble det tyngre føre, med 10-12 cm tørrsnø. Holdt meg på sørsida av bekkedraget for å ta høyde, sakte men sikkert. Fra ca 1800 moh ble det brattere, og her begynte de smale kortfellene å vise sin begrensning, så jeg måtte krysse litt frem og tilbake, før jeg kom inn på "løypa" til Houte Route. Forresten så glemte jeg å nevne at jeg også kryssa et par jervespor lenger nedi her. Det flata etter hvert ut, og ble glad da jeg så at det var mer snø her, enn det jeg har sett på noen bilder fra andre tinderanglere. Mot 2222, fulgte jeg et skispor som antagelig var laget dagen før. Oppom toppen, og tok på varden som lå helt ute på stupet. Følte ikke for en pause her, da det blåste litt kaldt. Fortsatte derfor kanten videre vestover til laveste punkt, og tok en ny matpause her. Føttene fikk også en pause fra skoa. Ankom her etter 5 1/2 time, godt foran skjema. Bestemte meg derfor for å prøve å nå hovedtoppen, for å tilfredstille etterspørselen etter primærfaktor. La i vei oppover snøfeltet nordvest for toppen, da jeg så at her hadde det kommet ned noen "høgrute" folk. Ble etter hvert veldig bratt og skrått, med is under nysnøen. Hadde ikke med meg stegjern, så derfor fant jeg det lurest å snu. Tok meg heller ned til det jeg antar er "kanskjetoppen" som var ganske lett å få øye på. Så var det tid for å snu nesa hjemover. Først litt oppover mot øst, før det bar samme vei ned igjen. Nydelig pudderkjøring ned mot Blåtjønnholet. Ville prøve å holde høyden så mye som mulig, og krysset elvefaret på omtent 1450. Videre på skrå nedover sida under Nautgardsoksle. Her var det skare, med kanskje 1cm slush på toppen. Med slik grovkorna snø, gikk det fort og lett nedover, og jeg klarte å holde høyden helt til Tjønnholodden. Fulgte deretter samme ruta tilbake mot Bessheim. Begynte nå å merke at det hadde vært en lang tur, og de 200 høydemetrene opp fra Russvatnet, ble tunge. Motiverte meg med å tenke på at det sikkert kom til å bli en fin nedkjøring til Bessheim. Og det ble det. Ankom bilen etter nesten 9 timer på tur, en mindre enn beregnet, alt grunnet det nydelige føret.��⛷