Smørlifjell og Binnhovdknatten (09.04.2016)

Written by Klatrenorge (Knut Skallerud) GSM

Ascents Binnhovdknatten (1,165m) 09.04.2016
Smørlifjellet (1,160m) 09.04.2016

Dagstur i Valdres
Start fra Osloområdet kl 7.00 ga turmuligheter på en dag med flott værmelding.
Tåke på Sollihøgda og lett snødriv ved Hønefoss så ikke så lovende ut.
Oppover Begnadalen i rundt null grader og gråvær. Opp Bagnskleivene gikk det unna tidlig en lørdag morgen. På toppen åpnet været seg og blå himmel og hvite fjell kom til syne nordover.

Fra hytta på Aurdalsåsen litt nord for Danebu gikk turen videre nordover på 4-5 cm lag nysnø oppå hardpakket snø som ga et supert underlag for en vårskitur. Man kunne gå overalt, selv med langrennski!

Svarttjedn

Rundt Fjeslitjednet og opp på snaufjellet ved Svarttjednet hadde et par - tre stykker gått foran og laget spor i tidligere oppkjørte løyper. Forlot sporene og rundet nordryggen på dagens første mål Smørlifjell. Førstemann på toppen i dag. Like etter kom en hyggelig kar fra sin hytte på Kruk, så rasten på toppen ble lang og trivelig.

Utsikt fra Smørlifjell. Skogshorns brede rygg midt i bildet.

Utsikten fra toppen er storslagen. Det er satt opp en plate med navn på alle fjell i "syningom".
Her kunne vi se fra Synnfjell, Dovrefjell, Rundemellen, Skaget, Jotunheimen, Hemsedalsfjella og vestover til fjellene ovenfor Bagn. Luften var tindrende klar.

Nedover fjelltoppen kunne vi kjøre "slalom" med langrennski i strålende sol og neste vindstille. Fantastisk føre!

Fulgte så løypa ned til Fjeslitjedn og kom til sydenden da lysten til å bestige Binnhovdknatten på samme tur dukket opp. Opp langs bekken oppå snøen, innover flatene nord for toppen og oppover bakkene til varden på Binnhovdknatten gikk det lett.

Utsikt fra Binnhovdknatten mot Jotunheimen. Uranostind til venstre og Rundemellen til høyre. Fjeslitjedn nede til venstre.

Ned på sydsiden gjennom skogen var vanskelig. Råtten dyp snø og mange trær gjorde nedkjøringen vrien på langrennski. Men sola varmet og jeg hadde god tid så snart var jeg nede ved hytteveien ved Engetjednet.

En flott 4 timers vårtur i de lokale fjell nær hytta var gjennomført.

Ikke mye trafikk på vei hjem til Osloområdet en lørdagskveld, gitt!