En stk fin skitur og en stk utsatt bestigning.. (07.04.2016)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Fauskevarden (853m) 07.04.2016
Fureviknipa (750m) 07.04.2016
Muladalsåsen (325m) 07.04.2016
Skinnbroka (829m) 07.04.2016
Opp mot Fureviknipa fra øverste del av heistrasseen i Blomlia hvor sommerrute går
Fra Skinnbroka mot Fauskevarden, Kvamshesten bak
Fauskevarden og vestover
Ganske fin nedkjøring selv om den er kort

Parkerte oppe ved Norheiatunnellen på parkeringsplassen og sklei derfra på skia nedover ved siden av veien for å komme meg over Øvrestølselva. Fulgte derfra ca merka sommerrute mot Fureviknipa. Det var litt glissent med snø i øverste sørvendte side, men klarte å manøvrere meg oppover uten å ha skia utpå alt for mye lyngrabber :-)

Vårlig og mildt i lufta, men litt sur vind i høyden. Ble derfor ikke lenge på toppen her før jeg labbet videre i den våte og kornete snøen over Skinnbroka og mot Fauskevarden, veldig artig navn forresten!!

Samme vinden her, men søkte ly bak varden mens jeg tok av fellene og smurte glider på skia for å optimalisere mest mulig av nedfarten på de litt slitne Atomicskia mine som fungerer utmerket som det paret ski man absolutt ikke er redd for.... Disse skia fikk forøvrig en sportsbutikkeier til å gremme seg aldeles noe så voldsomt over hvor herpa sålen var og hvor utrrooooolig lenge han hadde måtte jobbe for å få steinslipt den... Jeg på min side sa at han måtte være glad for at folk bruker utstyret sitt i det minste ;-) Han ville vel gjerne selge meg noe nytt regner jeg med!

Nedfarten var altfor kort, men aldeles fortreffelig på god slush uten for mye sug under skia ;-)
Turlengde 2 t 5 min, 650 hm, 9 km, starthøyde 460 moh

Jeg har lenge tenkt at jeg skulle dra utover for å plukke Muladalsåsen, men har utsatt det i det lengste fordi det er mye kjøring for lite.. I dag planla jeg derfor å ta en ikke altfor lang, men flott skitur først som jeg hadde gått før, nemlig Fureviknipa-Fauskevarden. Der er alltid fint å kunne avslutte med en liten fottur i etterkant :-)

Etter returen til bilen, byttet jeg derfor ut skisko med fjellsko og kjørte videre til Fengestad hvor jeg parkerte bilen ved veien nedafor et fraflyttet og litt småuggent hus som grenset til en nabotomt som så ut som en søppelfyllning. Her står gamle avskiltede biler, skrot, herpa maskiner, plast og annet rusk, skikkelig ruskereir! Ingen direkte hyggelig plass vel og merke, så jeg la straks i vei bratt oppover fra bilen og opp mot ryggen som etter en knapp km førte meg til toppen av Muladalsåsen. Her er ingen gamle triggpunkt etter det jeg kunne se. Jeg fikk lagt ned to små ynkelige steiner på høgste punkt, da jeg ikke orket bruke mer tid på å lete etter større :-)
Turen var forøveig kjapp og grei gjennom åpen og fin furuskog og lite buskas. Mye hjortetrekk og utmerket hjorteterreng. Det tenkte jeg på da jeg gikk gjennom skogen, da jeg plutselig i neste øyeblikk nesten gikk krashet inn i to stk :-)

Turlengde 40 min, 160 høydemeter, 1,95 km, starthøyde 165 moh

Parkering på Fengestad, her er bare en av de flere avskilter bilene, resten av ruskereiret orket jeg ikke ta bilde av..
Nærhet til Blegjamassivet fra Muladalsåsen 325 MOH
Toppunktet på Muladalsåsen og min store markering ;-)