Store Skredahøe (28.06.2011)

Nordre Skredahøe (1,943m) 28.06.2011 12:45
Nord for Store Skredahøe (1,994m) 28.06.2011 12:45
Visits of other PBEs Geitberget Bom (1,180m) 28.06.2011 12:45

Telttur på Dovrefjell med to hunder.

Snøheimvegen var stengt, også for gående og syklister... Det var ikke helt etter planen, men jeg valgte å sykle fra Geitberget og veien som til slutt ender opp ved Maribue, selv om jeg ikke hadde kart for dette området. Det var en lang runde rundt der gitt! Vi stoppet og etablerte camp ved den første brua vi kom til noen km før Maribue.

Neste dag tok jeg sikte på å skrå nordvest fra veien for å finne dalen rett vest for toppen av Skredahøe opp til sadelen mellom Skredahøe og Flathøe. Tett tåke gjorde at GPS'en måtte brukes aktivt for å holde rett kurs, men vi kom oss til slutt opp på toppen. Det var ca. 20 meter sikt, regn og vind..

Etter en kort stopp fortsatte vi traversen litt forbi Nordre der vi kom oss ned skaret mot Svånåtindene. Vel nede på sadelen satt vi opp teltet. Det ble en urolig natt med hustrig vær.

Jeg hadde tanker om Storstygge Svånåtind neste dag og kanskje videre nordover, men vær og form gjorde at det ble retur forbi Svånåvatnet, rundt Flathøe og ned på vegen ved midtre bru. Nye fjellsko var helt nydelige å gå i helt til de begynte å trykke på noen nerver på innsiden av hver ankel, noe som gjorde utrolig vondt.

Nede ved første teltplass fant jeg igjen sykkelen og vi kunne ta den lange omveien ned til bilen igjen. På denne turen så vi mye moskus der de fleste gruppene trakk seg unna da vi kom. En gjeng sto imidlertid midt på vegen og var ikke så interessert i å gi plass til oss. Da en av dem begynte å se vel hissig ut gikk vi av vegen og tok en stor rundte rundt dem.

Kjekt med stor bil.
Første natt rett ved veien.
Lavt skydekke og steinur fra start.
Pause på toppen.
Teltplass andre natt på sadel mellom Skredahøi og Svånåtinden.
Været er uforandret tredje dag.
Nærkontakt med mye moskus på denne turen.