Fugledalsfjellet (06.04.2016)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Fugldalbukta
Ascents Fugledalsfjellet (1,686m) 06.04.2016

I dag måtte det bli en avspaseringsdag. Med litt mer ustabilt vær i vente mot helgen var det all grunn til å nyte finværet ute og ikke fra kontoret. Hørte med Jon om han hadde lyst på en tur til Fugldalsfjellet og han var interessert. Jaap ble også rekruttert til turen og vi møtte opp litt over kl.8.30 i byen for å kjøre i retning Fugldalbukta. Jeg gikk denne turen for første gang ganske seint om våren i 2014, og den gangen måtte vi bære skiene helt inn Fugldalen siden hele dalen var fri for snø. Siden da har jeg vært gira på å gå en ny tur dit tidligere på året for å kunne gå på ski helt fra parkeringsplassen. Heldigvis var det skiføre da vi ankom startstedet og vi kunne ta skiene på med en gang :) Snøen var hard, men det gikk fint og raskt gjennom skogen. En god del kjappere enn å gå på stien med ski og støvler på sekk!

På vei inn Fugldalen
Kom igjen Jon!
Jaap på vei opp mot renna
Koselig å gå på tur med gutter. Må vente på dem hele tiden ;)
Renna nærmer seg
Ski-på-sekk taktikk funket utmerket for en lett tur opp
Guttene fortsatt på traversen mot renna
Utsikten oppover renna

Det var dessverre en del steinras som sperret ruten da vi gikk opp mot starten av renna, så vi måtte enten ta av skiene et par ganger eller gå opp/ned/rundt. Det ble liksom mer tidkrevende å ha skiene på etter hvert. I tillegg ble snøen såpass hard at skarejern måtte tas på, men jeg synes det var fortsatt litt ubehagelig å krysse den harde bakken selv med skarejern på skiene. På bare 250moh bestemte jeg meg for å slutte med å gå på ski og bytte til stegjern. Skiene ble satt på sekken og ble værende der helt opp til toppen av renna på 1050moh...... 800hm med pudderplanker på sekken er ikke noe lett sak, men jeg følte meg pigg i dag og det virket som om forkjølesen som hadde plaget meg i ukesvis hadde endelig forlatt kroppen. Deilig å kunne føle i bra form igjen! Guttene fortsatte med ski på beina men jeg synes det gikk mye raskere å gå rett opp med stegjern under de forholdene vi hadde. I den artige renna var det fortsatt skygge da vi begynte å gå opp og det gjorde at temperaturen var veldig behagelig å gå i. Perfekt stegjernføre også, så det var en koselig tur opp. Vi håpet likevel at sola kom til å tine opp snøen mens vi var på tur opp, det kunne vært kjipt å kjøre ned på slikt føre! Mot slutten av renna bratnet det til, vet ikke hvor bratt det var egentlig men ikke veldig bratt. Etter at vi var ferdig med renna kom vi opp til en naturlig lunsjpause-plass ved starten av breen. Vi stoppet her i en halvtime for å nyte utsikten og spise, det var bare herlig å være ut på tur da :)

Jaap og Jon på vei opp renna, den første delen med ski på beina
Jaap og Jon på vei opp renna, nå med ski på sekk. Smart valg, gutter!
Siste biten til toppen av renna
Endelig lunsjpause i sola
Kosetur på breen
Kosetur på breen #2
Litt skavlete overflate øverst på breen
Jon kommer

Og så var det bare den sjarmøretappen igjen. En liten spasertur oppover breen mot toppryggen. Selv om jeg hadde kost meg med ski på sekk var det likevel flott å ha ski på beina igjen og noe som lignet tørr og myk snø under skiene istedenfor skare. Ble litt vind som blåste fra diverse retninger og jeg glemmer hvor mange ganger softshelljakken ble tatt av og på før vi kom opp til toppen men det ble ganske hyppig klesskift i løpet av turen opp breen, ihvertfall for min del. Men det var mye fin cruising å glede seg til, massevis av fin snø på mesteparten av breen og bare ett gammelt skispor. Neppe oppkjørt her. Oppe på ryggen ble det enda større utsikt mot fjellene i nord Lyngen, på andre siden av Ullsfjorden og rundt Jiehkkevarrimassivet. Så fint var det. Men friskt på toppen. Ble nok en topp med dunjakke-vær og litt mat før nedkjøringa. Bortsett fra den øverste delen av fjellet og breen var det flotte snøforhold for å cruise ned på og vi var snart tilbake på starten av den fine renna. Jaap ble sendt ned renna først for å teste snøforholdene siden han ifølge Jon, hadde mest erfaring med rennekjøring. Det viste seg at snøforholdene var veldig bra, men det var likevel litt trangt for å sette noen skikkelige svinger så jeg og Jon skrenset ned det bratteste partiet før renna åpnet opp og vi kunne bare kose oss nedover i slushsnøen. Bra timing for å si det sånn. Heldigvis hadde sola gjort en strålende jobb av å tine opp den harde snøen mens vi var på breen.

Jaap nærmer seg toppen med Jiehkkevarri og Kveita i bakgrunn
Mot nord Lyngen
Guttene på toppen
Dama på toppen
Jaap cruiser ned ryggen med Ullsfjorden i bakgrunn
Jon på vei ned breen
Mer brekjøring
Sender Jaap ned renna først

Enda bedre var det at det ikke hadde gått noen ras i renna så det var fin skikjøring fra starten til slutten. Sist gang jeg var der på slutten av mai var det mye gamle snøras som gjorde kjøreopplevelsen ganske elendig. Dessverre ble det slutt på de 500hm med rennekjøring og resten av nedkjøringa til elvedalen ble en blanding av delvis-slushsnø og skare. Jaap hadde et lite uhell og trynet på en stein, noe som førte til at bindingen løsnet seg sammen med skoen fra den ene skien og han måtte gå ned med en ski. Noen smarte reparasjoner ble gjort da vi var nede i elvedalen og han klarte å komme seg tilbake med begge ski på beina, men med en løs hæl på en av dem.... Det ble noe mer skyet da vi gikk den siste etappen tilbake til bilen så det var bare å konkludere med at vi hadde hatt flaks med timing og sola i dag, tror ikke snøen i renna ville ha vært like bra om det hadde skyet til før vi kjørte ned!

Slushen var perfekt!
Slushnytelse #1
Slushnytelse #2
Slushnytelse #3
Kjipt å skade ski
Nede i Fugldalen
Optimale fasiliteter for skiturister

Tusen takk for en veldig fin tur i Lyngen Jon og Jaap!