Tretopptur på ski (05.04.2016)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Start point Haglebu fjellstue (814m)
Ascents Fagerfjellet (1,255m) 05.04.2016
Haglebunatten (1,278m) 05.04.2016
Stornatten (1,211m) 05.04.2016
Haglebunatten nordøst (1,263m) 05.04.2016 13:00

Våknet rundt 9 og kikket ut av vinduet. 40-50 meter sikt, ugunstig turvær. Det så lenge ut til at ”Dubai: the ultimate airport” på tv skulle bli dagens høydepunkt, men litt over klokka 12 begynte det å lysne opp. Jeg pakket sekken og kjørte ned til Haglebu Fjellstue hvor jeg parkerte. Derifra gikk jeg de siste hundre meterne sørover til der skiløypa krysser veien. Herifra fulgte jeg skiløypa oppover i bratt terreng mot Fagerfetdalen. Løypemaskinen hadde ikke kjørt her på lenge, men det var et scooterspor jeg kunne følge. Etter å ha gått ganske nøyaktig 1 kilometer hørte jeg noen store steiner rase nedover fjellsiden på høyre side. Uheldigvis var det tett skog så jeg fikk ikke sett de.

Utsikt fra start

Etter 2 kilometer brakk jeg av scooterspora og gikk rett sørover til jeg kom opp på fjellryggen som jeg fulgte til toppen. Her var det veldig varierende forhold. Fra god sikt mot toppen det ene øyeblikket til 15 meter det andre. Heldigvis gikk det bort like fort som det kom.

På toppen av Haglebunatten tok jeg en rask rast og sklei ned bakken vestover mot Stornatten. Jeg valgte å gå litt lenger nord en nødvendig for å få oversikt over valgmulighetene for nedkjøring fra Fagerfjellet senere. Turen opp Stornatten gikk uten tåkeproblemer, men det var en del snøløse flekker så litt sikksakk ble det.

Fra Stornatten ble det en behagelig nedkjøring til Fagerfetkrysset hvor jeg fulgte skiløypa opp nordover noen få hundre meter før jeg dro av østover mot 1255 toppen(den peakbook sier er Fagerfjellet). Her ser jeg i ettertid at det hadde vært en smal sak å plukke med en liten topp til(den karter sier er Fagerfjellet), men sånn ble det altså ikke. Etter noen høydemeter opp til 1255 kjørte jeg samme vei ned som jeg kom opp. Her tok jeg av etter et lite stykke mot det søkket jeg så meg ut tidligere. Her var det såpass bratt at jeg måtte bære skia noen meter.

Trygt nede fulgte jeg Fagerfetdalen i retning Haglebu til jeg møtte mine egne spor. Ved de 4 timer gamle spora så jeg noen hadde fulgt de til fots opp mot Haglebunatten. Her kikka jeg meg også bakover å så tåka virkelig var på vei tilbake. Da var det godt å vite at det var en rask nedkjøring igjen og at jeg hadde truffet det væroppholdet som denne dagen hadde å tilby.