Blåfjellet (Lindås) og Storevarden (Masfjorden) (04.04.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Tjørndalen (415m)
Endpoint Samme (415m)
Ascents Blåfjellet (851m) 04.04.2016 14:00
Storevarden (836m) 04.04.2016 15:05
Høgefjellet SV (798m) 04.04.2016 15:45

Yr.no meldte et værvindu med halvskyet vær i Romarheimsdalen denne mandagen. Kontaktet Stig som hadde meldt interesse for tur i området, og han brukte ikke lange stunden på å bestemme seg for å være med! Vi fant parkering i en utbrøytet lomme ved innkjøringen til stølen i Tjørnadalen og gjorde oss klar til tur, Stig med telemark- og jeg med rando-utstyr.

Parkering Tjørndalen E39.
Ferdig med den bratteste stigningen. Drømmevær!

Vi gikk bratt opp dalen som sees i bakgrunnen på bildet med bilen til Stig, og rundet mot venstre oppe på ca. 550 moh. Her var det veldig bratt ned mot Høgefjelldalen i SØ. Vi måtte opp enda knappe 100 hm før vi kunne fortsette bortover i skråningen på SØ-siden av Høgefjellet.

Bratt, men fine føreforhold på SØ siden av Høgefjellet
Mot Blåfjell-massivet fra Høgefjell-siden

Vi hadde planlagt å gå opp mot Blåfjellet fra Høgefjelldalen, men området virket rasutsatt. Det hang bl.a. en enorm snøskavl ut fra nordvestsiden av Blåfjellet, og det hadde gått mindre ras innerst i dalen. Vi valgte derfor å fortsette oppover Høgefjellet. Her fant vi også eldre skispor etter folk som nok hadde gjort de samme vurderingene som oss.

Flotte varder på Høgefjellet!

Litt til høyre for der vi gikk er det en flott varderekke med nydelig oppmurte varder på Høgefjellet - tydeligvis en gammel ferdselvei. Lengst SV på Høgefjellet står det og noe som snart må karakteriseres som et fortidsminnne - en skikjelke innkapslet i den vanlige metallcontaineren på et oppbygget stativ. Lurer på hvor lenge det er siden slikt utstyr var i bruk ......!
Vi måtte ned ca. 60 hm fra Høgefjellet før vi kunne runde oppover mot dagens primære mål - Blåfjellet. Oppe der etter knappe 2 timer. Varde, trigpunkt og turkasse uten låseanordning, noe som hadde medført en kliss våt turbok som det ikke var mulig å skrive seg inn i. GPS 314882 6746062 som på PB. Matpause i finværet på toppen.

Stig på Blåfjellet 851 i Lindås

Det ble et herlig nedrenn på flott føre fra toppen ca. 100 hm ned mot vannet vest for Blåfjellet. Været var fortsatt fint, så vi fortsatte mot nabofjellet

Storevarden på Masfjord-siden. Her måtte vi ned knappe 100 hm før vi kunne ta fatt på oppstigningen mot toppen. Varde og trig-punkt på GPS 313048 6745880.

Stig ved Storevarden 836 i Masfjorden
Flott varde!

Fine nedrenn 150 hm langs oppoversporene før stigningen opp til SV siden av Høgefjellet. Dette er et ganske flatt område, men med med en viss PF. Vi valgte å registrere det som egen topp med GPS 314053 6746092 med PF 40 i forhold til sadelen i SSØ mot Blåfjell.

Stig på Høgefjellet 798. Storevarden 836 i bakgrunnen
Storevarden 836 fra Høgefjellet

Fra Høgefjellet 798 fikk vi nesten sammenhengende, fine nedrenn hele veien tilbake. I de siste brattene ned mot Tjørndalen imponerte Stig stort med flotte Telemarksvinger i bratt skogsterreng! Her ble det for bratt for meg og mitt kompetansenivå med rando-utstyr, så jeg måtte krysse meg gradvis nedover i skogen på en mer forsiktig måte. Tilbaketuren fra Høgefjellet tok bare 50 min.
Tusen takk til Stig for en flott vårskiturtur i et perfekt værvindu i Romarheimsdalen!

Takk for kjempeflott tur

Written by Stigun 06.04.2016 23:31

og fin turrapport. Og ikke minst honnør for at du insisterte på det værvinduet jeg ikke engang hadde oppdaget; det ble jo aldeles strålende! Dette var moro!

Har du

Written by Olepetter 06.04.2016 10:05

rando-utstyr også? Du er jammen ikke snau! Jeg begynner å henge etter i utviklinga, føler jeg. :)