Lavvo-helg, Tohatten og Høa (02.04.2016)

Written by maris (Marianne Sandvei)

Ascents Høa (1,188m) 02.04.2016
Tohatten (1,444m) 02.04.2016

Fredag kjørte vi fra Søberg kl. 17.00. Parkering på Storlia, tok skiene fatt fra parkeringen opp til Lontjønna. Ble mørkt før vi kom frem. Fikk satt opp lavvo`n, og linesettet ble satt opp utenfor hvor Varg og Ragge skulle sove.

Lørdag gikk vi til Tohatten, avgang kl 09.00. Mot toppen var det veldig mye vind- brukte 2 t og 20 min. Etterpå tok vi en liten rast et stykke fra toppen, før jeg og Ragge dro tilbake til campen (da jeg har vært litt småforkjøla de siste dagene, og dette antagelig var den letteste plassen å returnere). Ola, Hallvard, Morten og Varg dro videre for flere topper. Jeg tok en annen vei tilbake til lavvo`n enn den vi gikk opp, og brukte lang tid, da det var vanskelig å se skavler i det lyset som var. Jeg var tilbake ved campen i 13-tiden.
Nærmere 21.30 kom tre slitne, men blide og fornøyde menn tilbake fra langtur, med flere fjelltopper i bagasjen.

Søndag-sen avgang fra campen (ca.11.00), Høa var målet i dag. Fin tur i herlig sol. Usikker på når vi var på toppen. Flott nedkjøring, gikk til tider veldig fort, da Varg var veldig ivrig på også å trekke i nedoverbakkene. Så det ble endel planlagte "fall", altså å sette seg ned for å unngå skikkelige tryn.