Beataberget (Overhalla Kommune) (03.04.2016)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Solum i Overhalla (124m)
Ascents Beataberget (396m) 03.04.2016

Skitur til Beataberget.
Våren er i anmarsj, men det var oppkjørte spor fra parkeringsplassen ovenfor Solum. Det er ingen parkeringsavgift her lenger. Bua med bomkassen står fremdeles, men stoppskiltet er snudd andre veien. Først gikk turen opp til Rødekorshytta. Her er det servering enkelte helger. Videre etter sporet opp mot Himovatnet. Før Himovatnet fulgte vi løypa skiltet Hanshaugen. Sporet gikk opp til Amdalsmyra. Her forlot vi sporet og gikk opp Bjørndalen. Videre opp til toppen av Beataberget. Toppen har noen steiner som markering. Returen gikk litt bratt ned mot Neverdalen. Fulgte dalen og elva Nevra ned mot Amdalsmyra igjen. Videre samme rute som opp. Her er det mye snø, så man kan sikkert gå på ski her til ut april.

Rødekorshytta i Overhalla
Her starter sporet opp mot Amdalsmyra
Toppmarkering av Beataberget
Bratt fra Beataberget ned mot Neverdalen. Nevra har åpnet seg.