Vindeggen (26.06.2011)

Ascents Vindeggen (1,516m) 26.06.2011

Vindeggen med Telemark Turistforening

En skue mot toppen

Turen til Vindeggen er en av kommuneturene som Telemark Turistforening arrangerer. Denne gangen er det Hjartdal kommune som skulle besøkes og som vanlig Jon Ingebretsen som turleder. Jeg fikk den ære å være turleder 2 denne gangen, men tanke på hvis ikke alle ville orke å gå helt til toppen, så kunne noen av oss gjøre en kortere tur. Alle var i bra form og nådde toppen. Været var fint og turen en opplevelser. Jon er alltid flink til å formidle både kultur- og naturkunnskap på turen.
Turen startet fra en parkeringsplass litt før dammen. (Hvis en vil unngå noen stor utfordringer i starten er det lurt krysse elva, enn å gå opp til hoveddammen. Når en skal ned på denne sidedammen når en går fra hoveddammen er det bratt, men det er lagt ut tau) Vi kryssa elva og gikk på baksiden av hoveddammen og opp til en av sidedammene som vist på bildet.

Krysser en av de mindre dammene på Vinsjåen

Området er rik på gamle setertufter og vi stoppen ved en av dem, Hove. Disse setrene var driftet av bl.a. Omnes gårdene i Sauland. Lang veg å komme til seters.
Ettersom vi stiger i høyden blir utsikten god over Vindsjåen og området.

Vinsjåen

I siste oppstigning går vi inn en dal der stein blir mer og mer grunnlaget å gå på. Siste stigning opp før vi kommer opp på ryggen mot toppen er det litt bratt. Noen sleit litt med høyden her, men alle kom opp og følte mestring i det.

Tur mot toppen
Toppvarden

Målet er nådd. Det er utrolig flott stein her oppe, rød kvartsitt, sammen som en finner på Brattefjell.

Utsikt mot Brattefjell og landskapsvernområdet, et område for rein dette
Bølger på en rød kvartsitt med kartlav

Turen tilbake gikk vi ned sørvest og kom inn på stien før nedstigningen til Kjerringnuten. Så samme veg tilbake til bilen.
Her er et kartutsnitt av turen tegnet inn på husk nå 6 år etter turen.