Mot Vangsen med Alpin skiferdsel (01.04.2016)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Myri (540m)
Ascents Vangsen (1,757m) 01.04.2016 08:39 not summited
Visits of other PBEs Vinterparkering Myri (531m) 01.04.2016 08:39

Etter en lærerik dag med trening på sender/mottakere og kameratredning nede i Jostedalen var det nå klart for den siste turen på disse fire dagene med Alpin skiferdsel. Dagens tur gikk mot Vangsen med nedkjøring ned en renneformasjon nord for 1530-toppen. Vi håpet å finne god snø i skjermede formasjoner i nordsidene. I går blåste det fra SV/V med litt snø, mens i dag skulle det blåse rett fra sør. Ifølge yr.no skulle det være lettskyet på formiddagen, og tilskyende med snø og økende vind fra kl. 14.00. Av skredproblemer forventet vi generelt stabile forhold, men det kunne hende at det fantes innblåst snø og flakdannelser i enkelte heng (fokksnø/nysnøflak, hvis det har kommet ny nedbør i kombinasjon med vind). Vi hadde funnet noen tynne flak i sørvendte sider på onsdag med påbegynt kanting i sjiktovergangene, trolig grunnet kulde/avstråling og fuktig/varm underliggende snø. Dersom disse kantkornene vokser seg større vil vi kunne få et vedvarende svakt lag som kan forplante seg lenger. Andre skredproblem kan være nedføyket overflaterim etter natt til i går, men det har ikke vært mye vind eller nedbør etter dette.

Nordsida på Vangsen.

Kjørte opp til Myri (bom 50,-) og ruslet oppover mot Vanndalsvatnet langsmed kraftlinja og veien. Holdt et greit tempo opp til vannet. Herfra dreide vi etter hvert opp i nordsida på Vangsen. Vurderte snødekket som stabilt da det var lite flakdannelser, men vi fulgte med på snødekket på vei oppover dersom vi merket endringer. Vi besluttet å gå videre med avlastningsavstand til vi bikket 1300 moh. Vi merket lite til den omtalte sola, og lyset var temmelig flatt oppover her. Vanskelig å lese terrenget. På drøyt 1400 moh ble ei av deltakerne i gruppa kvalm. Vinden øket dessuten på og siden været ikke viste tegn til bedring fant vi det lureste å snu fremfor å fortsette.

Vi kjørte derfor samme vei som vi hadde gått opp og fikk fin snø i massevis. Resten av veien ut dalen ble artig på raskt skareføre. Jeg var uheldig og kjørte litt vel fort. Plutselig dukket det opp en kul jeg ikke hadde beregnet, og dermed fikk jeg en ordentlig flytur før jeg landet på flata. Dessverre kom jeg borti høyre skistav i landinga slik at den brakk… Sånt skjer. Kom oss ned resten av veien i god behold. Siden vi kom ned en god del tidligere enn de andre gruppene dro vi tilbake til campingen for å vaske ut hyttene før hjemreisen stod for tur. 1,5 time etter at vi kom ned igjen dukket selvsagt sola opp noen timer før det igjen tetnet til.

Takk for en flott tur til Jostedalen alle sammen! :)