Larsfonnfjellet fra Myrkdalen (Voss) (30.03.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Helgatun (468m)
Endpoint Samme (457m)
Ascents Larsfonnfjellet (1,318m) 30.03.2016 16:15
Visits of other PBEs Helgatun p-plass (460m) 30.03.2016 12:20

Etter nok en behandling i ovnen av mine nye randoneé-støvler på Voss passet det godt med en fjelltur for å prøve ut støvler og utstyr forøvrig. Kjørte opp Myrkdalen til Helgatun der det er gratis parkering for endel biler i svingen på Helgatun p-plass like ved hovedveien.

Parkering ved Helgatun
Maskinpreparert løype innover dalen. Larsfonnberget/fjellet i bakgrunnen

Herfra er det maskinpreparerte, brede løyper langt innover i fjellet forbi Revhaugen og videre østover i dalen mot stølsgrenden Botnen. Denne løypen kommuniserer med en annen løype i øvre del av Kvanndalen.
Nydelig vær, sol og nesten vindstille. Nedbør og kuldegrader hadde ført til meget hardt føre fra start opp til ca. 700 moh. Lettvint, men nokså kjedelig å traske på rando-ski i preparerte løyper. Etter å ha krysset elven i Kvanndalen øst for Revhaugen ca 800 moh, tok jeg av fra preparert løype.
Stølsgrenden Revhaugen
Sørøst for Revhaugen. Larsfonnfjellet i bakgrunnen

Her ble føreforholdene helt fantastiske - 5 cm nysnø på hardt underlag. Dette var noe å glede seg til på nedkjøringen! Fortsatte opp stigningen til skaret mellom Høgafjellet 1087 (i sør) og Geitaberget 1239 (i NØ). Herfra til topps ble både føre og terreng mer krevende. Føret ble etterhvert hardt og isete i store områder. Terrenget ble brattere med snøskavler og opplevdes som stedvis noe eksponert pga det skarpe føret. Heldigvis kom det to andre som nettopp hadde vært på toppen ned i skaret idet jeg skulle opp. De hadde funnet en grei trasé, og jeg fulgte deres spor oppover. Rundet like under toppen av Geitaberget mot øst før det gikk ned noen meter i skaret SV for Larsfonnfjellet.

Fine rando-spor etter mine forgjengere ned SV-flanken av Larsfonnfjellet
På den vestligste av de tre vardene på Larsfonnfjellet

Oppe på toppen av Larsfonnfjellet knappe 4 timer etter start. Tre varder i topp-området på omtrent samme høyde. Den vestligste varden på GPS 370116 6748885 var ganske nedsnødd. Litt lenger øst er det en liten varde på det høyeste punktet (GPS 370143 6748866) og en større varde noen få meter sør for denne. Litt kald vind som ikke innbød til noe langvarig opphold på toppen.

Høyest varde på Larsfonnfjellet nærmest i bildet. Utsikt  sørover
Høyest varde på Larsfonnfjellet nærmest i bildet. Utsikt sørover
Mot Myrkdalen med hytter og alpinanlegg
Mot Fyre/Haugsvik i SØ
Panorama mot Fyre/Haugsvik i SØ mot SV

Første del av nedkjøringen ble ingen stor fornøyelse for meg som nybegynner på rando-utstyr, men gikk nok likevel adskillig greiere enn det ville ha gjort med fjellski. Tilbake i skaret på ca 1100 m fikk jeg til gjengjeld full glede av utstyret! Her var det bare å la det stå til nedover i passe store svinger på herlig føre som varte 400 hm nedover tilbake til preparert spor. Ren nytelse og full valuta for slitet oppover! GPS-en viste faktisk max-fart på 50 km/t - raskeste hittil! Returen i preppet løype ble en blandet opplevelse med grei og rask kjøring mange steder avbrutt av ploging i svinger og bratte unnabakker, men igjen med mye bedre kontroll enn med fjellski. Tilbake ved bilen etter ca 5.5 timer på tur (4t opp, 1.5t ned). Flott tur i nytt og spennende terreng og første ordentlige fjelltur med rando-utstyr!

Larsfonnfjellet fra Helgatun

Flott dag på fjellet;

Written by Stigun 31.03.2016 17:04

etter både bilder og turrrapport å bedømme! Ingen pingletur dette, småpen pf også. Tenk alt man ikke visste av av topper før Peakbook; gratulerer med ny fin "ikke-hvermansen"-topp!

Sv: Flott dag på fjellet;

Written by knutsverre 05.04.2016 17:30

Takk for det Stig. Det var virkelig en nydelig dag og en fin anledning til å prøve ut nytt utstyr når jeg likevel var på Voss!