Blåfjellet - fin utsikt (27.03.2016)  2

Written by 2000turer (Per Morten Brusveen) GSM

Start point Kraftstasjon Unhjem gard
Ascents Blåfjellet (1,414m) 27.03.2016

Tur til Isfjorden da Romsdalen er spådd Sør-Norges fineste vær i slutten av påsken. Jeg og Roger reiste opp lørdag for å møte Hallgeir, Guro og Geir.

Turen søndag ble bestemt å bli Blåfjellet i håp om le for vinden og sikrest snøforhold. Det var nok en bra teori, men forholdene i fjellet denne dagen var nok uansett svært vindfullt. Harde vindkast blåste oss ut av balanse. Forholdsvis stabil snø, selv om vi oppdaget lagdeling som sviktet etter betydelig belastning. Tok forhåndsregler i forhold til dette. Stort sett fint vær ga super utsikt mot Gjuratinden, Vengetindene og Trollveggen - bare avbrutt av ett kvarter med regnvær!

Turen gikk opp en skogsbilveg fra en kraftstasjon ned i Grøvdalen. Opp lia i tynn skog, langt innover fjellet og rundet fjellet i vestsiden. Ikke spesielt bratt, men en bakke på 300 høydemeter i ca 30 grader. Dessverre var skiforholdene svært dårlige. Gjennomslagsføre i skare hele fjellet unntatt i skogen hvor snøen var pill råtten. Beholdningen var gleden å være ute på tur og fantastisk utsikt over Romsdalsfjella.

Meg og Roger i vind og regn
Roger ser mot Store Vengetind
Etterhvert mye sol, men mye vind!