Sandvikskollane + småkoller (28.03.2016)  5

Sandvikskollane (252m) 28.03.2016
Sandvikskollane Sør (250m) 28.03.2016

Vestfold pf>100m 50/69

Etter en innedag igår var det godt å komme seg ut i felt igjen. Tok turen til Saga med mål om Sandvikskollane. Parkerte mens det kom en skikkelig hagleskur. Ellers nærmest oppholdsvær med tåkedis liggende lavt over terrenget, glimrende turvær i min bok :-)
Gikk innover til Trælevann på delvis snølagt vei men lett å gå. Ved Trælevann brakk jeg rett av og begynte den bratte stigninga opp til kollane. Vått og glatt i bratta, men grei oppstigning lell. Åpent og fint oppe på sørplatået. Litt opp og ned før jeg var på sørkollen. Videre ned i skaret og bratt oppstigning nordkollen. Kort pause på toppen. Mens jeg sto på toppen kom det sigende en musvåk rett mot, tok en majestetisk sving rundt kollen og ble borte i tåka. Ellers mye kjernebiter her og en god del syngende rødvingetrost i skauen nå. God stemning i skauen idag.
Gikk mot slutten på gammel kjerrevei ned til Trælevann igjen, men hadde ikke lyst til å gå rett tilbake til bilen så sjekket kartet for noen fler høyder og andre rutealternativer. Fant ut at jeg kunne ta en tur innom høyde 156m og 153m, nå døpt til Igleskollen (nord og sør) etter tjernet som ligger rett ved. Fin skau inn mot nordkollen, videre bort på sørkollen. Tøff sørkolle, helt åpen og vegetasjonsfri bergknatt midt inne i skauen. Videre ned til bilen på sti. Hadde fortsatt ikke lyst til å dra med engang, så tok en kaffekopp i bilen før jeg bestemte meg å tusle opp på Sagåsen og en ås 173m rett sør for Sagåsen. Som tenkt så gjort. Svært bratt oppstigning Sagåsen ellers relativt kupert rundtur før jeg var tilbake til bilen.

Terningkast: Utsikt (10%) 2, Mosjon (20%) 6, Natur (30%) 5, Turopplevelse (40%) 6 = 5,3