Brattås og Vardåsen 1.påskedag (27.03.2016)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Brattås (129m) 27.03.2016
Vardåsen (110m) 27.03.2016
Utsikt fra Brattås

Hjemme igjen fra Sogn og fine skiturer i Saurdalen i Balestrand. Været i dag er tragisk med sterk vind, regn og tåke, men likevel må vi ut på tur etter den lange turen hjem i bilen i går. Tenkte vi skulle ta et par lette topper ute ved kysten, samtidig som vi kikket litt på bobiler på Heistad og kjørte litt søndagstur.
Kjørte først opp på Brattås og parkerte på en liten lomme i Meteorvegen. Fulgte en grusvei opp til en fotballbane og stien opp på toppen. Bare 4-5 min å gå. På toppen av BRATTÅSEN står det en koselig benk og det er fin utsikt utover fjorden, men også over Lundedalen, Gravaåsen osv. Det blåste veldig her oppe og tåken og regnet truet, å vi løp ned igjen.

Her er det nok nydelig i sol

Siden det regnet, ble vi enige om å kjøre en tur ut til Bergsbygda og dersom regnet stoppet skulle vi ta en topp der ute. Kjørte til Bergsbygda og regnet stoppet. Kjørte også ned til Ulvesundet for å kikke der. Kjørte opp igjen til en liten parkeringslomme og parkerte der veien er merket skilt til med Brevik Seilforening. Gikk innover den veien til veien begynte å gå rett nedover. Der starter en sti inn til venstre. Denne fulgte vi oppover til toppen. Den er mer eller mindre synlig, men dyretråkk funker også. På toppen av Vardåsen er en liten varde og en stake som er ramlet ned. Gikk litt ut på kanten og fikk en fantastisk utsikt over sjøen, Sandøya, Oksøya, Brevik og mange små øyer, til tross for tåke og truende regnbyer. Toppen var ikke et blivende sted, selv om svarttrosten sang for det blåste kraftig der, så vi gikk ned igjen og kjørte hjem. Blåveis langs stien.