Påsketur på tre hauger (26.03.2016)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Bufarhaugen (258m) 26.03.2016
Geiteryggen (258m) 26.03.2016

Kjørte forbi gården Ør ved Ørsjøen og inn skogsbilveien ved Hvitsand / Elgklev. Bommen angitt på kartet var bare en rusten bomstolpe. Kjørte derfor forbi og parkerte på første parkeringslomme 300 hundre meter forbi bomstolpen. Gikk skogsbilveiene innover mot Geiteryggen. Fram mot toppunktet var det en forferdelig tynningshogst og vi fant lett frem til jakttårnet oppe på Geiteryggen. 3.9 km hit fra bilen.

Jakttårn i tynningshogsten på toppen

For å få til en rundtur og være sikre på å ha vært på rett kommunetopp (har lest mye om dette på WWV og Peakbook) valgte vi å gå videre til Bufarhaugen (260). Her fant vi et Norgesflagg satt igjen av Kommunetoppjegerne Øyvind og Liss.(Sett flere av disse flaggene de siste årene :-).)
I følge Kartverket og deres Norgeskart er ikke dette høyeste punktet lenger. Geiteryggen er angitt som kommunetoppen til Halden på norgeskart.no
6.5 km hit.

På toppen av Bufarhaugen. Se flagget i treet oppe til høyre.

Gikk så videre mot nordvest og over til Bufarhaugene, det tredje toppunktet i Halden mellom 256 og 260 moh. Som de to foregående toppene, var også denne haugen ganske så unnselig. 8.1 km hit.

Dagens tredje "topp", Bufarhaugene

Gikk så mot nord og ned på veien. Fulgte skogsbilveiene tilbake til bilen.
Hele turen ble 12.8 km, det vil si en passe lang dagstur på beina.
Det var snøfritt i terrenget. Skogsbilveiene var også stort sett bare, men noe is enkelte steder.
Tips: Kartverket har i vinter gjort tilgjengelig en ny fin gratistjeneste, der man fritt kan ta ut kartdata 1:50 000 / 1:25:00. Skriv ut kartet over valgt område og du har alltid oppdatert turkart med deg på turen. Link: http://www.norgeskart.no/turkart/