Randotur i Romsdalsfjell (26.03.2016)  5

Start point Flate (80m)
Endpoint Flate (80m)
Ascents Ytstetinden (1,162m) 26.03.2016

Jeg var ikke vond å be da Håvard i Fiksdal ringte å ville ha med meg på topptur til denne flotte tinden i Romsdal. Det er en forholdsvis kort kjøretur og ei ferge fra Otrøy. Kastet meg i bilen og dro avgårde fra kone og barn...Værmeldingene var ikke de beste, men det ble faktisk ikke så verst! Svært hard vind til tider...så vidt man kunne stå oppreist til tider så det var ikke forhold for noe lunch med fyrstekake ved toppvarden. Likevel en flott tur ble det.

Håvard, Lars og jeg dro avgårde. Det var Rando som gjaldt denne dagen. Min fjerde tur på Rando overhodet så jeg var litt spent. Utgangspunktet for turen var plassen Flate,-like ved Vestnes. Litt artig å starte på barmark og så ende opp i et eventyrlig snøkledd fjellterreng med spisse tinder. Vi brukte 2t15 minutter opp til varden. Der blåste det noe jævlig og man måtte passe godt på sekker, feller og annet utstyr. Jeg hadde egentlig "gruet" meg litt for nedfarten. Jeg er IKKE noe fantom nedover og det er rimelig bratt ned fra varden. Jeg "kastet" meg ut som førstemann og det gikk faktisk veldig bra. Meget overrasket og glad forholdene var såpass at selv jeg fikk til bra svinger nedover selv i bratt lende....

Denne turen kan anbefales på det varmeste og jeg vil nok ta denne turen om igjen. Håper da at vinden holder seg unna og at jeg kan sette terningskast 6 på turen! Romsdal har mye å by på...både sommer og vinter. Det er bare det at man skulle hatt flere fridager.....