Brattfonnhøa (26.03.2016)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Losløkkja (640m)
Endpoint Losløkkja (640m)
Ascents Brattfonnhøa (1,676m) 26.03.2016

Vi var egentlig klar for en langtur i dag men værmeldingene varslet om mye vind i fjellet og det skulle øke på utover dagen. Vi bestemte oss derfor for Brattfonnhøa med muligheter for å plukke med to kjappe bonustopper Kringsollen og Sissihøa om været tillot det.

Ove og Johan hadde tatt turen fra motsatt side få dager før, men vi bestemte oss for å prøve en annen variant da vi leste Opps sin rapport fra 2015. Parkerte derfor på Losløkkja og tråkket i vei oppover bomveien til fots første kilometerne pga lite/ingen snø. Kunne ta på skia etter hvert og vi la av gårde på hardt og isete underlag i en meget stri motvind som ble mer og mer intens. Vi fulgte veien opp forbi Kløftet og krysser brua over Medlielva før vi rundet rundt Skorvhøa og angrep toppen fra nordvest. Vi gikk siste 150 høydemeterne til fors grunnet lite snø etter å ha gravd skia ned i snøen for å unngå at de føk av gårde i kulingen. Merket sjølvsagt stedet på GPS en, ellers ville vi ga fått problemer ;-)

Skulle gjerne ha vært lenger på toppen og tatt ennå flere bilder både der og underveis men det var bare altfor surt og altfor kjapp negelebitt ved hvert forsøk. Vi koste oss allikevel den korte stunden på toppen. Klesskiftet uteble men en brødskive kunne nytes mens vi signerte i boka.
Humøret steg ytterligere da vi skulle gjøre vendereis vel vitende om at vi ville få vinden i ryggen :-)

Føret på returen var rett og slett ikke noe å skryte av, men det gikk sa på et vis....

Vi droppet sjølvsagt å ta med de andre toppene selv om de jo ligger så irriterende nært!! Det får heller bli en gang jeg er forkjølelsesløs og vinden er litt snillere ;-)

Turfølge Johan (JOSO)

Bomveien opp fra Løsløkkja
Johan i fint driv
Siste meterne mot toppunktet
Ørlite ly bak toppvarden
Siste fotturen ned mot Losløkkja og bilen