Fra Flendalen (26.03.2016)

Written by tommy (Tommy Wernberg)

Ascents Nordre Storbekkfjellet (1,091m) 26.03.2016
Vamfjellet (1,050m) 26.03.2016
Vestnubben (1,136m) 26.03.2016

Dagen idag var jeg litt spent. Etter å ha kræsja kneet sist søndag for nesten en uke siden. Det var litt ømt, men virka greit. Men jeg bestemte meg for å dra, og heller snu om det ikke gikk. Ifølge legen på mandag så var det oppløftende. Men etter å hatt et hovent stort kne som har gradvis tilbake, så følte jeg meg klar.
Kjørte over ved Byringen, og nordover i Flendalen. Håpa dem hadde brøyta veien gjennom. Det hadde dem ikke sist vinter jeg kjørte der. Stikkveien jeg hadde tenkt å gå opp ifra var tilfeldigvis oppbrøyte, så jeg raste oppover der. Det var en hytte der, så jeg stakk bortom, og spurte om det var greit at jeg sto der. Oppga mitt ærend, og ga dem ruta så i tilfelle.

Oppover fant jeg ingen god sti, så det gikk bare rett gjennom skauen. Noe var traktorsti tror jeg. Fins sikkert noe bedre, men det var nå det som ble.
Endelig gjennom skauen så tok jeg retning toppen av den første som jeg hadde tenkt idag. Nordre Storbekkfjell. Det blåste mer etterhvert som jeg nærmet meg toppen. Det var ganske greit å komme seg opp. Det flatet ut etterhvert som jeg nærmet meg toppen. Det var litt småsurt, så jeg tok noen bilder og gikk videre. Kamera hadde jeg glemt, så det ble med mobil.

Opp Vestnubben så jeg ann valg av vei som gikk greit på ski. var litt brattere her, men kom relativt fort opp. Her oppe er den største varden av dem alle tre. Glemte å ta bilde av denne i farten. Ble en liten rast bak varden før jeg tuslet videre.
Disse myrene som ligger mellom Vestnubben og Varmfjellet er vell forsåvidt greit å ta på vinteren? Uansett... Det var et herlilg skiføre idag. Bare på skara nesten hele veien.
Etter Vestnubben, så blåste det bare mer og mer. Surt ja.. Men måtte nesten ha med meg Varmfjellet før jeg dro ned igjen. Trasèvalget her var vell så som så. Men gikk fort og greit å komme opp.

Ned igjen var jo det som ble utfordringen etterhvert. I skogen, så er det jo ikke barebare å kjøre på. Måtte ta litt hensyn til trærne som kom litt lenger ned.
Og etterhvert så gikk jeg gjennom skaraen flere ganger. Med tanke på kneet, så gikk det litt smått nedover denne gangen. Vell nede igjen, så hadde det vært en flott tur. Kunne jo lagt opp til flere topper denne dagen også, men hadde litt tidpress på meg, så det fikk bli med det her.

Toppvarden på Storbellfjellet. Med Vestnubben i forkant, og Sølenfjellene i bakgrunnen.
Sølenfjellene i bakgrunnen
Nubben til venstre og Storhøgda til høyre. OG enda litt til høyre kan Borveggen skimtes.
Også blitt en del barmark på fjellet enkelte steder.
Vestnubben til venstre, og Storbekkfjellet til høyre. I bakgrunnen kan Store Byringen skimtes.