Hvittingen og Tyriåsen (26.03.2016)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Orhus (80m)
Endpoint Samme (80m)
Ascents Hvittingen (403m) 26.03.2016
Tyriåsen (320m) 26.03.2016

Vestfold pf >100m 48-49/69

Parkerte ved Orhus. Valgte å gå opp østsida langs kjerrevei. Mye tung og råtten snø langs kjerreveien som snirklet seg opp. Tråkket igjennom på hvert steg så forsto fort at dette skulle bli slitsomt, men hadde vel forutsett det på forhånd. Øst- og nordhellinger har fortsatt mye snø så var forsynt med skistaver, men ikke truger som hadde vært til god hjelp opp her. Kjente også at kroppen har vært svært aktiv hittil i påsken og tok det rolig opp. Valgte å kutte en lang sving ved å gå opp en svært bratt bakke i et flott lønneskogsparti. Snøfritt her men med løs jord som gjorde det hele vanskelig og brant av mye krutt opp denne bakken. Midt i bratta fant jeg noen flotte sopper kalt Skarlagen Vårbeger. Stoppet opp for noen bilder av den.

Skarlagen Vårbeger

Etter bare såvidt å ha karret meg over bakkekanten var det tilbake til djup snøtråkking på stier/kjerrevei fram til hovedveien opp til Hvittingen. Vel ute på "hovedveien" var det tydeligvis kjørt løypemaskin, hardpakket snø og betydelig lettere å gå. Grei skuring opp til tårnet, kort pause før jeg gikk videre ned mot Tyriåsen langs hovedveien. En god del blåveis i snøfrie partier langs Orebergvannet.

Forbi Orebergvannet og Søndre Veseterstulen for så å brekke av ved skilt Tyriåsen. Her ble det et nytt snøtråkkingsprosjekt, selvfølgelig. Ikke mye moro, valgte ganske raskt å tre ut av løypa og inn i snøfri sone i bratte lier. Karret meg over nok en bratt løsjord/småurli. Flott og urørt natur var det her oppe, utrolig mye elgspor, og mye bedre enn kjerrevei :-) Krabbet meg videre oppover til Vesle Tyriåsen, et flott åpent og flatt topparti. Herfra ble det mer snøtråkking og ganske kjapt også flere store hogstfelt. Djup råtten snø og hogstfelt er ikke akkurat drømmescenario. Datt ned til låret et par ganger, tungt og uforutsigbart. Gikk mye i de mange elgspora her oppe på hogstflatene. Hogstfeltet nådde helt opp og delvis forbi toppunkt. Sola tittet endelig fram over grantoppene og en god pause var uunngåelig :-)
Fulgte, eller prøvde å følge, merket sti ned. Uansett, fryktelig tung tur i djup snø og uforutsigbart hogstfelt. Når jeg nærmet meg hovedveien heiv jeg meg inn i snøfattige lier igjen.
Videre fortsatte jeg ned hovedveien til Orhus.

Terningkast: Utsikt (10%) 3, Mosjon (20%) 6, Natur (30%) 4, Turopplevelse (40%) 5 = 4,7