Finse-Geilo (21.03.2016)  6

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Start point Finse (1,222m)
Endpoint Geilo (880m)
Finsehytta (1,223m) 21.03.2016 13:00
Jøkulhytta (1,790m) 21.03.2016 13:00

Finse - Geilo Påsken 2016

gedded (Fredrik Gedde-Dahl) og jeg tok toget inn til Finse mandags morgen, og hadde som mål å komme oss opp på Hardangerjøkulen før vi skulle grave snøhule eller sette opp telt for natta. Vi la fra oss bagasjen ved en skavvel sør for Finsevannet, og der viste det seg å vare gravd flere snøhuler som nå var ubebodde. Vi regner med det har vært en friluftskole her og gravd.

Turens første kilometer unnagjort. Lating av vann og teknisk justering. Dette er rett før vi fant snøhulene.

Vi gikk med lett utstyr oppover langs kvistløypa til Hardangerjøkulen. Fra Jøkulhytta og opp var sikten ca. 20 meter, vi så kun fra kvist til kvist. Det regnet i tillegg underkjølt regn, ikke supervær. På toppen dobbeltsjekka vi med GPS at vi hadde nått toppunktet, også gikk vi videre til kommunetoppen like sør for høyeste punkt. Nedkjøringa på breen var fin.

Stilen er god, kan ikke si det samme om sikten oppe på Jøkulen. Det ble et kort besøk.

I hula ble det real turmat og god stemning. Vi var godt fornøyd med innkjøpet av et par spekepølser noen dager i forveien, de var gode å ha på kvelden. Det blir fast turfølge fra nå av.

Hulekos

Tirsdag morgen hadde vi tenkt å gå over Skarvet mot Folarskardet, men det var såpass lavt skydekke at vi valgte å gå under skarvet i Skarverennsløypa. Møtte på toppen av bakken opp fra Finse en mann, Steinar, i 60-70-årene. Han syntes det var dårlig sikt, og han kjente seg ikke igjen, men siden vi hadde GPS og utstyr slo han følge med oss.

Steinar og artikkelforfatter vurderer ruta videre

I whiteout-forhold gikk vi et par kilometer før noen bratte nedkjøringer. Her falt Steinar og knakk staven, og Fredrik kjørte utfor en skavvel og fikk seg et svev på et par meter. Heldigvis gikk det bra med begge, og vi kom oss til Lengjedalsvannet hvor vi hadde lunsj. Her var sikten såpass god at vi skilte lag med Steinar, som fulgte den gamle Skarverennsløypa mot Haugastøl, mens vi gikk den nye løypa for å komme oss opp i Folarskardet.

Nærmer oss Folarskardet hvor Lordehytta ligger
Sola tittet fram de siste 20 minuttene av dagen

Vi kom oss opp til Lordehytta hvor vi overnattet. Kjempefint å kunne ligge på hytte i sånne forhold. Ble litt vedsaging før vi fikk god fyr i peisen og fikk tørket sko og klær. Fredrik som hadde dekning kunne melde at været for morgendagen var meldt kjempebra, selv om det blåste og snødde utenfor.

"Fornøyd" type har kommet fram til nattely

Onsdag var det et helt upåklagelig vær, med god sikt i alle retninger, og ei sol som varmet selv om det var noen minusgrader. Dagen startet med å traske opp mot Folarskardnuten, som var et av målene med turen. Vi brukte ca. en time opp, snøen var såpass hard at vi måtte grave trinn i de bratteste partiene. På toppen var det vindstille og kjempeutsikt. Fra Jotunheimen i nord, til Hårteigen og Hardangerjøkulen i sørvest, pluss Gaustatoppen i sørøst.

På Folarskardnuten. Til høyre for varden sees Hurrungane og resten av Jotunheimen.
Gaustatoppen fra Folarskardnuten, 96 kilometer unna
Hardangerjøkulen, litt andre forhold enn det var to dager i forveien

Videre gikk turen tilbake til Lordehytta for å hente utstyr og sette i vei østover over skarvet. Mye folk som gikk denne dagen. Etter en lang dagsmarsj begynte jeg å få vondt i kneet, og det hadde begynt å mørkne og bli kaldere utover kvelden. Planen var å komme oss ned fra skarvet i løpet av dagen, men vi gjorde det fornuftige og slo opp teltet i Prestholtskardet. Her kom en franskmann i olabukse seinere på kvelden mens vi kokte vann. Han skulle rekke nattoget fra Geilo klokka 2, og lurte på veien. Først prøvde han seg ned mot Prestholstølen, men han kom tilbake og synes det var for bratt. Derfor sendte vi ham ned skarvenden. Han fikk litt sjokolade og varmtvann i termosen før han satt avgårde. Regner med han klarte seg, vi har ikke lest noe annet enda.

Det går mot kveld, Fredrik beundrer Gaustatoppen.
Teltleir for kvelden.

Torsdagen suste vi ned skaren til skiløypene i Geilo. Ekstremt slitsomt og noe skummelt ned de bratte bakkene fra Skarvenden, men med litt tålmodighet kom vi oss ned til slutt. Siden vi ikke hadde togbilletter før på fredag, slo vi opp teltet litt utenfor slalåmbakken nord for Geilo. Her spiste vi godt og fikk i gang et bål, tross alt siste kvelden.

To fornøyde karer mot turens slutt

Fredag våknet vi og kjørte ned mot Geilo. Litt skuffet over at det bare var 1,5 kilometer igjen til togstasjonen, vi hadde trodd det var lengre. Siden vi fikk så god tid hentet vi en pizza på Pizzabakeren og feiret at vår første ekspedisjon, vinter som sommer, var unnagjort. Super tur.