Flott topptur på Otrøy (25.03.2016)  5

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Fjellsenden (59m)
Endpoint Sør Heggdal (19m)
Ascents Foksåta (632m) 25.03.2016
Grøtet (698m) 25.03.2016
Opstadhornet (737m) 25.03.2016
Ræstadhornet (729m) 25.03.2016
Ræstadhornet Sør (721m) 25.03.2016
Rørsethornet (659m) 25.03.2016

De fleste år tilbringes en del av påsken hos familie på Møre,- nærmere bestemt på Otrøy i Midsund kommune. Man må jo benytte anledning til toppturer når man er her oppe. Været denne dagen var ikke helt topp fra morgenen, men jeg tok sjansen og dro avgårde alene. Det primære målet var Rørsethornet. En flott topp med super utsikt. Jeg hadde fjellskia på sekken og håpte at jeg kunne få bruk for dem på veien videre om forholdene var greie. Det blåste friskt og vinden tok hardt tak i sekken med ski. Det var fritt for snø et langt stykke opp på ryggen. Gikk til fots i snø de siste høydemeterne opp til toppvarden.

Rimelig bustete vær og dårlig sikt. Skulle jeg gå den litt utsatte Mjågstien videre mot Ræstadhornet eller skulle jeg snu? Hadde jo ikke brukt mer enn 1t10min opp så jeg hadde jo god tid. Jeg tok sjansen og gikk videre med staver. Skia på sekken og det er jo trasig når det er bratt. Dette gikk nå veldig greit og jeg var fort på trygg grunn. Jeg hadde så tenkt å traversere videre på ski mot Ræstadhornet. Til det var det for lite snø slik at jeg gikk på beina greit videre til den toppen. Kroppen føltes meget bra i dag og var rimelig på hugget. Gikk så greit videre ned fra toppen og videre greit opp mot Grøtet (698 moh). Akkurat passe med snø og greit feste for skistøvlene. Fantes ikke sliten og dro på videre. Kanskje jeg klarte å komme meg opp på Opstadhornet også gitt!

Nesten nede fra Grøtet tok jeg på skia med halvfeller. Været var flott selv om det var en del vind. Tok meg en matpause og godt med drikke før jeg startet på stigningen opp mot Opstadhornet. Vanvittig flotte forhold og det ble en jubeldag. Jeg så det kom et alvorlig uvær ute i vest og dette fikk jeg akkurat da jeg ankom toppen av Opstadhorrnet. Kulig og snø og sikten ble null. Så ikke sporene mine tilbake og valgte å vente litt med ryggen mot vinden. Regnet med at dette gikk over siden været var svært vekslende på turen. Det ga seg seg på 10 minutter og jeg kom meg ned til skiene midt i skrenten ned til sadelen mellom Opstadhornet og Foksåta.

Da formen fortsatt var topp gikk jeg oppom Foksåta (632 moh) også. Flott utsikt og nydelig vær. Så også tre ørn som svevde nedenfor meg. En fin opplevelse. Ikke et menneske å se på hele turen...og det var nå helt greit. Kjørte greit på ski et godt stykke nedover mot Sømmehytta og og noen høydemetre til før jeg kom ned i skogbeltet. En aldeles strålende tur og opplevelse her oppe i dag. Synd ingen andre var med på tur.