Søre Hellstugubreahesten (22.03.2016)

Written by JoNy (Johannes Nygaard) GSM

Start point Spiterstulen (1,104m)
Endpoint Spiterstulen (1,104m)
Ascents Søre Hellstugubreahesten (2,111m) 22.03.2016

Den første kvelden ble avsluttet med middag med et Peakbookbord på Spiterstulen. Etter middagen kom Willy opp og vi hadde et fullt peakbook lag på quizen i stua på Spiterstulen.

Team FreeWilly på Quiz på Spiterstulen. Foto: Willy Skaret.

Været så litt bedre ut da ElHa (Eli Hagen), Willy (Willy Skaret), Jans (Jan Storkjørren) samt undertegnede la i veg mot Memurutind V3, V4 og V5 på denne tirsdagen. Vi ruslet innover Visdalen og opp langs Hellstuguåi mot breen der vi tok en kort pause og litt mat før vi gikk ut på breen. Vi fulgte breen opp til toppen der Hellstugubreen går over i Vestre Memurubreen. Her vart været dårligere og det ble surere ute. Resten snudde her tilbake igjen til Spiterstulen. Jeg har ikke vært på de to brehestene her så jeg ville gå på de. Surt oppover mot Søre Hellstugubrehesten. Tok av meg skia og sekken ved NVE-hytta og gikk på beina opp på toppen. Nede ved NVE hytta tok jeg en matbit og håpte at været skulle bli bedre, men det ble bare surere og surere med kraftigere vindkuler. Ingen ly rundt hytta da vinden rundet rundt på alle kanter. Ikke mye sikt her. Etter å ha sittet her litt kom to til som hadde tenkt seg på Midtre Hellstugutind, men nøyde seg med denne toppen da været var så dårlig. Jeg ble med de bort på toppen igjen og håpte at været skulle bli bedre, men da det ikke var særlig sikt og surt ble jeg med de ned igjen. Nede igjen mot nederst av breen kjørte vi ut av tåka og ut Visdalen kom sola fram igjen.

Innover Visdalen.
Oppover langs Hellstuguåi.
Oppover langs Hellstuguåi med Styggehøe bak.
Kort matrast før breen.
Oppover breen varmet sola godt.
På veg oppover breen.
Nydelig dag så langt.
Våret forandret seg da vi kom opp på toppen av Hellstugubreen. Surt på toppen.
Ned ryggen med NVE hytta på bandet.