Tur i gråværet til Vestre Bukkeholstinder (21.03.2016)

Written by JoNy (Johannes Nygaard) GSM

Start point Spiterstulen (1,104m)
Endpoint Spiterstulen (1,104m)
Ascents Bukkeholstinden V1 (2,166m) 21.03.2016
Bukkeholstinden V2 (2,166m) 21.03.2016
Bukkeholstinden V3 (2,161m) 21.03.2016
Nordøst for Bukkeholstinden V3 (2,092m) 21.03.2016
Bukkeholstinden V4 (2,166m) 21.03.2016

Så var det igjen klart for den årlige påsketuren til Jotunheimen. Tredje året på rad må det vel kunne kalles tradisjon. I år falt valget på Spiterstulen etter at Willy Skaret hadde tatt kontaktet med flere peakbookere. Hans turer med Memurutind V3, V4 og V5 en dag og Hinnotefjellet og Søre Hellstugutind den andre var midt i blinken da jeg også mangler disse toppene. AndersNM (Anders Nygaard Mathisen) og jeg dro opp til Spiterstulen søndag kveld, der vi traff Geir74 (Geir Harald Lervik) og heidim (Heidi M. Pedersen). I tillegg var også Hågen der som turleder på Spiterstulen, en gammel kjenning fra tida på høgskolen i Bø. Da vi kom opp på søndagskveld var det fint og klart, men på morgenen neste dag var været grått. Anders og jeg la i veg mot Bukkeholstindene oppover langs Tverråe og oppover søre siden av Tverråbreen. Lite snø i denne delen av Jotunheimen i påska og ganske hardt eller isete opp til rundt 1500-1600 moh. Under Nordre Bukkeholstinden fant vi en vindgryte som vi tok en rast i, før vi fortsatte opp de siste høydemetrene til Bukkeholsbandet. Etter å ha kommet opp av vindgryta passerte vi gruppa på 20 som gikk til Bukkehøe som hadde passert nedenfor oss mens vi satt og rastet. Tungt oppover Tverråbreen i dag da formen er nokså dårlig etter en vinter med mye sykdom, så ganske sliten da vi kom opp på Bukkeholsbandet. Vi bestemte oss for å droppe Nordre og Midtre Bukkeholstinder og gikk rett på de Vestre. Vi rundet rundt på sørsida og opp ryggen på Bukkeholstinden V1. Etter en kort bildepause på toppen gikk vi videre mot V2. Etter V2 kom et lite skar mot V3. Da vi ikke så noe rett ut i skaret en bare hvitt i tåka rundet vi litt ned i sida mot vest og så opp på ryggen igjen nede i sida mot skaret og fulgte ryggen videre til V3. Fra V3 ut på breen igjen for å komme opp på V4. Vi gikk på østsida av V4 og fant en snørenne vi fulgte opp på ryggen og ryggen til toppen. Nede igjen akte vi mot nordøst for V3 og ruslet bort på denne før vi akte ned igjen til Spiterstulen. En bra dag i nokså surt og grått vær :)

I tåka på Bukkeholstind V1
Ned skaret fra Bukkeholstind V2 mot V3. Vi fulgte snøen end på høyre side av bildet og øverst av denne tilbake på ryggen.
Anders på Bukkeholstind V2.
Nordøst for Bukkeholstind V3 sett fra V3.
Anders på Bukkeholstind V3.
Anders på Bukkeholstind V4.
Start date 21.03.2016 09:16
(UTC+01:00)
End date 21.03.2016 17:10
Snørenna vi fulgte opp til ryggen på Bukkeholstind V4.