Lønskollen (24.03.2016)  5

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Løn (90m)
Endpoint Samme (90m)
Ascents Lønskollen (307m) 24.03.2016

Vestfold pf>100m 40/69 og 1/4 idag.

Parkerte nede ved Løn. Flere sanglerker i lufta, ødslige trompetlyder fra traner på trekk nordover, bokfinksang borte i fra lia og flere lydytrende og trommende spettearter som signaliserer at våren er på god vei! God stemning altså når jeg begynte oppstigninga til Lønskollen :-)
Fulgte traktorveien opp til østsida av kollen, brakk så av mot toppen i bratt lende. Fin klyving i for det meste snøfritt terreng. Vel oppe på toppen tok jeg en tur ut til utsiktspunktet mot sør, sola hadde fortsatt overtaket over en tilskyende og grå horisont. En sigarillos ble fisket fram fra sekken og nytt andektig i morgensola. Tok stien ned på returen. Her var det godt med snø igjen i søkkene. Likte vel ruta opp mye bedre enn ruta ned. Nede ved bilen sang svartmeisen av full hals og avsluttet en flott start på turdagen.

Terningkast: Utsikt (10%) 5, Mosjon (20%) 5, Natur (30%) 5, Turopplevelse (40%) 6 = 5,4