Påsken 2016 - Folksomt på Store Bukkeholstind (22.03.2016)  4

Written by AndersNM (Anders Nygaard Mathisen) GSM

Start point Spiterstulen (1,135m)
Endpoint Spiterstulen (1,086m)
Ascents Store Bukkeholstinden (2,213m) 22.03.2016

Ettersom fellesturer fra Spiterstulen var inkludert i pensjonsprisen så bestemte jeg meg for å være med på en slik denne tirsdagen. En stor gjeng, over 30 stykk, dro avgårde fra Spiterstulen nedover Visdalen og etterhvert opp mot Bukkeholet. Forholdsvis bra vær fra morgenen, men igjen så skyet det til og blåste opp når vi hadde rast rett før Bukkeholsbreen. Turlaget delte seg opp på breen, hvor vi vel var 18 stykk som la i vei mot Store Bukkeholstind. Svært dårlig sikt, vind og snø opp breen og opp til skaret der hvor det blir brattere opp til tinden. Vi satte igjen ski, og turlederene ønsket at det ble brukt stegjern. Jeg hadde nok aldri funnet på å bruke stegjern selv under de snøforhold som var. Opp en litt bratt snøbakke (40-45 grader) forbi en hammer ønsket turlederne å bruke tau, så det ble noe omstendelig og tidkrevende. Derfra lett opp.

Vi tok av feller før skråkjøringen ned igjen til Bukkeholsbreen. Her valgte jeg å gå opp uten feller - noe som ble blytungt i skikkelig motvind. Angret halveis, men tenkte da at det måtte bli trening for armer og at det var kort vei igjen. Opp Bukkeholsbreen så lettet været og når vi var på Bukkeholsbandet fikk vi plutselig bra utsikt i flere retninger. Nedkjøringen til Spiterstulen bøy på herlig pudder ned Tverråbreen, mens det ned dalen var hardt og skarete.