Kvanntjønnfjellet (1000 MOH) + Diplomtoppen Savalkletten (22.03.2016)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Savalen Fjellhotell (747m)
Ascents Kvanntjønnfjellet (1,000m) 22.03.2016
Savalkletten øst (953m) 22.03.2016

Kjørte fra RV3 og de 13 kilometrene til Savalen. Jeg fikk parkere gratis på Savalen Fjellhotell. Jeg informerte om at jeg skulle bestige Kvanntjønnfjellet og Savalkletten, og fikk da beskjed om at alle som bestiger Savalkletten får diplom. Jeg fulgte oppkjørt spor fra hotellet til Midttjønna. Gikk videre litt nord for Øykjeklettjønna og gikk gjennom litt bjørkskog før jeg kom opp på snaufjellet. Forbausende lite snø i fjellet. På toppen er det et trigpunkt med liten varde, og en fin utsikt i alle retninger. Rente tilbake ned til Øykjeklettjønna og tok kursen rett opp til Savalkletten. Trimbok litt før toppen, og kjempebra utsikt. På toppen var det to ungdommer med spesialski med feller. De kom rett opp fra bratta og skulle samme vei ned. Jeg gikk tilbake til et alpinanlegg som ikke var i bruk, sannsynligvis pga snømangel, og rente ganske bratt ned til skisporet. Det lille alpinanlegget på Savalen var i bruk. Etter ankomst gikk jeg inn i resepsjonen og hentet toppbestigningsdiplomen.

Midttjønna
Trigpunktet på Kvanntjønnfjellet
Alpinbakken går nesten til toppen av Savalkletten
Trigpunktet har falt ned. (Værhardt)
Utsikt mot Savalen
Alpinanlegget i Savalen ble flittig brukt