Renåfjellet (20.03.2016)

Written by tommy (Tommy Wernberg)

Ascents Renåfjellet (1,028m) 20.03.2016

Turen opp denne dagen startet igrunnen litt seint. Vi var ikke oppe før 12-13 tiden. Og tanken våres var å ta fjellet og skarven. Inn bommen som koster 50 kr i skrivende stund. Ringer et nummer, så blir det trekt. Enkelt og praktisk.
Træla litt med å finne løyper, men kom tilslutt opp dit det var.
Etter ca 100-200 meter så ble egentlig løypa borte. Det var igrunnen så lite snø, så det var vell upraktisk å kjøre noen gode løyper oppover. Så vi gikk rett og slett på skara oppover. Det var igrunnen mange barflekker oppover.

Marcus tok av seg skiene etterhvert og gikk oppover. Jeg selv brukte ikke feller selv om jeg hadde dem med. Fellene passet ikke Marcus, men det gikk greit for han på skaran.

Vell oppe på toppen spiste vi litt mat ved varden. Satte oss litt i ly bak den, siden det blåste litt surt. Etter mat, så gikk vi bort til brannvakthytta en liten tur. Den var forøvrig åpen. I god stand, og nulighet for å fyre på ovn. Litt ved var det der.

Ned igjen så gikk det i ploging på skara. Gikk fint helt til vi kom nesten tilbake. Da gikk jeg gjennom skara og det høgg tak i skiene. Det hele endte med et kne som gikk rett i en stein. Det tok en liten stund før jeg kom meg opp igjen. Fikk karra oss ned til bilen igjen. Smertene i kneet var på tidspunktet rimelig heftig.
Hjem igjen så måtte vi stoppe noen ganger, siden kneet var smertefult å kjøre med.
Utover kvelden så hovnet det opp mer og mer. Morsomt....
Men ellers en topp tur..