Solstikk på Soltindan. (13.09.2008)

Written by uglefisk (Paal Andre Lund) GSM

Ascents Solltinden (1,049m) 13.09.2008

Lørdag 13.09.08

Vi kjørte fra Tromsø til Ringvassøya etter r863. Mellom Reinøya og RIngvassøya parkerte vi ved en møteplass like ved indre Bjørnskard. Her gikk en fin sti på nordsiden av Bjørnskarelven til Bjørnskarvatnan. Vi gikk nord for begge vatnan på vei inn, men det beste er nok og gå på sørsiden av det innerste vatnet. Da vi passerte like øst for Tredjevatnet var vi veldig i tvil om det beste rutevalget. Litt prøving og feiling opp lia her. Det endte opp med at vi valgte to forskjellige ruter til topps. Inger Lise og Otto hadde mest tur med rutevalg og det var her vi gikk ned. Det ene rutevalget gikk like vest for søreggen opp en markert renne. Selve sydeggen er nok for bratt til at den kan gåes uten sikring. På toppen var det litt nysne og en stor varde. Utsikten var formidabel herfra i det nydelig høstværet! Så bla. Tromsø sentrum med Tromsøbrua og Lyngsalpene i øst.
Det vi fant ut var den beste adkomsten til toppen starter med en renne ca.150m rett vest for varden. Nedenfra kan denne sees som en markert og svært smal renne som ligger i begynnelsen av en svart bergart. Ser ut som 2 svarte striper som ender nær toppen. I rennene her oppe er det høy risiko for steinsprang!
Turen ned gikk betydelig lettere enn opp grunnet bedre oversikt over terrenget og steinurene som var tallrike her oppe.
Tur/retur brukte vi 7,5t og med litt prøving og feiling ble det ca.1830m total stigning. Vi gikk 13,2km.
Neste stopp Skjervøy, Store Kågtind!