Øst for Kroksjøhøgda - Hamar, 202/404 (21.03.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Ski trip
Ascents Øst for Kroksjøhøgda (931m) 21.03.2016 10:00
Visits of other PBEs Øyungen nedre parkering (760m) 21.03.2016 10:00

Etter å ha vært på Gjøviks høyeste satte jeg kursen mot Moelven der jeg tok av fra E6 og fikk hjelp av googleappen til å finne frem til Øyungen. Det er ett virvar av veier her oppe og dårlig skiltet, men googleappen fant heldigvis frem. Passerte en bom ett sted på veien der en kunne betale med kort. Den øverste parkeringsplassen var helt full så jeg parkerte på Øyungen nedre parkering noe som gav litt lengre vei til toppen, men de hadde kjørt opp løyper fra denne parkeringsplassen og opp til hyttefeltet. Fulgte løypa til ett kryss der jeg holdt til venstre market hyttefelt og gikk løypa opp gjennom hyttefeltet og holdt først til høyre og så til venstre i kryss. Da jeg var ca 2,7 km i luftlinje fra toppen tok jeg av fra de oppkjørte løypene og la ut på gps kurs mot toppen. Det var perfekt skareføre så Teis løp lett opp på snøen og dro sin gamle mor i full fart i det lette terrenget mot "toppen". Det var blitt mørkt og fullmånen var litt gjemt bak et tynt skydekke, men vi kom oss til trestanga som markerer toppen uten å ta frem hodelykta. Det var veldig stemningsfullt med ryper som kakla i mørket og trær spredt utover med merkelige fasonger, ihvertfall i mørket. Siden jeg har vært på de to andre kommunetoppene her tidligere og det allerede var sent på kveld, så ble det ikke flere topper her denne gangen. Fant frem hodelykta og brukte den på tilbakeveien. Samme vei tilbake.

Teis var med.

Gratulerer..

Written by haky 22.03.2016 19:59

.. med 50%'en. Nå kjenner jeg pusten din i nakken :-)

Sv: Gratulerer..

Written by Sola19 22.03.2016 20:40

Takk for det! Ja jeg drømmer om å komme på topp 10 igjen, så håper du har tenkt å holde deg unna kommunetopper en stund fremover ;)