Tyinkrysset - Slettningsbu t/r (21.03.2016)

Written by Gunski (Gunnar Aavik) GSM

Start point Tyinkrysset (914m)
Visits of other PBEs Slettningsbu (1,315m) 21.03.2016

Med utgangspunkt fra Tyinkrysset dro vi avgårde i retning Bjørdalstjernet på 1041 moh, det blåste friskt og relativt lavt skydekke på morgenen.

Ikke akkurat det beste påskeværet!

Ved Bjørdalstjernet gikk vi nordover opp skaret i retning Gullringane (1204) og videre via tjernet på 1232 for så å gå over Nedre Årdalsvatnet.

Det var nærmest null sikt over Nedre Årdalsvatnet på turen innover, så vi valgte å følge stikket løype (ble en liten omvei).

Sletningsbu

Etter litt i underkant av 2,5 timer var vi fremme ved Sletningsbu. Uten nøkkel ble det en kort matpause på trappen i vindsekk.

Vindsekken kom godt med:-)

På hjemveien traff vi fire Danske skiturister som var på vei inn til Sletningsbu for så å gå videre til Sulebu påfølgende dag, vi slo av en prat før vi fortsatte mot Tyinkrysset.
Været ble bedre på hjemveien og vi holdt mye lenger til vest over Nedre Årdalsvatnet nå.