Øst for Ringsrudåsen - Gjørvik, 201/404 (21.03.2016)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Ski trip
Ascents Ringsrudåsen (842m) 21.03.2016
Øst for Ringsrudåsen (837m) 21.03.2016
Visits of other PBEs Finndalen bomvei parkering (803m) 21.03.2016

Jeg fulgte Flugis (Per Flugstad) sin rapport. Kjørte til E6 til Vingrom der jeg tok av og fulgte rv 250 mot Dokka til den store parkeringsplassen der bomveien til til Finndalen starter Finndalen bomvei parkering. Bommen var låst, men sto åpen da jeg kom tilbake fra turen. Gikk noen få hundre meter langs veien før det startet en oppkjørt skiløype på venstre side. Kom til ett kryss etter noen få metre der jeg holdt til høyre. Her var det også ett løypekart over skiløypene i området og det ser ut til at den korteste veien i oppkjørte løyper er å kjøre litt lengre mot Dokka til en parkeringsplass der det går oppkjørte løyper til topps, se bildet av løypekartet. Jeg fortsatte innover Finndalen i flotte løyper med god drahjelp fra Teis som synes det var veldig godt å få løpt fra seg litt. Holdt til høyre i ett kryss inne i dalen og opp en liten bakke før vi kom opp på ei myr. Nå var det ca 1 km i luftlinje til toppen og løypa dreide av i feil retning så vi tok strake vegen mot toppen. Var fint føre hardt føre så Teis gikk stort sett oppe på snøen, lite gjennomslag. Kom etterhvert inn på skuterløypa som vises på bildet over skiløpene i Aust Torpa. Denne gikk til toppen av Ringsrudåsen, kom også skuterspor fra andre kanter opp her. Vi fikk tatt noen bilder og nytt utsikten før vi rant ned den lille bakken ned til kommunegrensen til Gjøvik der den store grana var godt synlig men maurtua så jeg ikke, den var nok skjult under snøen. Steinene stakk så vidt fram fra snøen. Fin utsikt. Samme vei tilbake.