Puig Campana (11.03.2016)

Written by Affen (Arnfred Iversen) GSM

Ascents Puig Campana (1,409m) 11.03.2016

Den årlige vår-turen til varmere strøk for å klatre har allerede rukket å bli en tradisjon for gutta i Lutefisken Tindeklub. Et av hovedmålene for turen i år var å klatre den klassiske ruta "Espolòn Central" som går langs en av de markerte pillarene på sørtoppen av Puig Campana. Det er trad, med noen innslag av delvis boltede standplasser.
Relativt enkel klatring, gradert 4+, men langt, luftig og eksponert.

Vi tørnet som vanlig ut i alpin stil og gikk anmarsjen i mørket.
Sola stod opp når vi var ved innsteget, og vi kunne ikke vert mer heldig med været.
I følge de lokale så hadde det vært dårlig vær i området veldig lenge, så skyfri himmel og noe som minnet om varme var maksimal uttelling.

Vi klatret i to taulag, hvor jeg, Pierre og Odd Arne klatret først, og Johnny, Ole og Tor Helge fulgte etter.

Rockfax sin klatrefører, beskriver 14 taulengder, men vi hadde forhåpninger om å strekke og kombinere mange av disse.
Jeg fikk æren av å starte, og planen var å gå ihvertfall de to første i ett strekk.
Sliten etter anmarsjen, litt svett og kald, så var den første vertikale biten utfordrende nok. Men ble etterhvert varm i trøya og oppdriften kom seg.
Når det var tomt for tau fulgte Odd Arne og Pierre etter på løpende til jeg satte stand på det som vel er den tredje standplassen ifølge føreren.
Odd Arne jogget de to neste før jeg tok 6 og 7, også i en lengde.
Herfra og opp tok vi stort sett annenhver lengde, som de er beskrevet i føreren.
Spektakulære standplasser oppover med fantastisk utsikt over Costa Blanca og middelhavet.

Etter å ha toppet ut på selve ruta gikk vi en liten variant av "Edwards finish" som med en drøy taulengde tok oss opp nok til at vi kunne traversere forbi fortoppen til sørtoppen og videre bort til det store markerte hakket. Videre herfra med rapell ned i den store hovedrenna mellom sør- og nord-toppen.
Her la vi fra oss klatreutstyr og sekker og ruslet opp en av stiene til hovedtoppen.

Kan forøvrig nevne at "Edwards finish" var rufsete og løse greier.
Det er en grunn til at de har tatt bort denne fra siste utgave av føreren for å si det slik.
Den er grei å gå som et alternativ til den normale returen fra klatreruta dersom man ønsker seg opp til hovedtoppen (og det vil man jo), men ikke gå denne for klatringen sin del.

Film fra turen kan sees på Vimeo