Godøya: Storhornet og Lesten (16.03.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Alnes
Endpoint Alnes
Ascents Kviflogfjellet (370m) 16.03.2016
Lesten (398m) 16.03.2016
Vestre Lesten (366m) 16.03.2016
Storhornet (497m) 16.03.2016

Etter arbeidsdag i Ålesund var det naturlig å ta ettermiddagsturen i den regionen og jeg valgte en tur rundt Alnesvatnet som turmål. Kjørte ut til Alnes og parkerte ved den gamle butikken. Fulgte hovedstien opp til Alnesvatnet og krysset off-trail for å treffe stien som går nærmest fjellet. Den var gjemt under snø (stort sett den eneste snøen på denne høyden) så det ble en del klivring over steinblokker.

Siste ryggen mot toppen bød på litt snø, men det var mye fotspor der. Utrolig kjekt å være tilbake på den øya som har gitt meg så mye glede. Senest i fjor var jeg her oppe med kolleger. Det ble en tur som jeg sent glemmer, delvis fordi noen hadde aldri vært på et fjell før (og flere kom seg heller ikke til topps), og pga. den utrolig sterke vinden. Folk lå strødd langs Alnesvatnet mens jeg og Karma løp frem og tilbake for å se hvordan det gikk med de ;)

Det var 4 stk. på toppen og like mange var på vei opp fra Gjuv. En jogget i bar overkropp. Det var sprekt! Vi fortsatte videre opp til Lesten. Her var det enkelte snøflekker som måtte forseres men det hadde nok gått greit i vanlige terrengsko...

Var VELDIG fristet til å ta gjølet ned nord for Rantevatna, men husket ikke helt nøyaktig hvordan nedre del ville være med hund. Så jeg fulgte stien videre til der stien kommer opp fra Alnes. Det var en helt nydelig 9km ettermiddagstur!