Drømmetur til Grensevarden på Jostedalsbreen (15.03.2016)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Befringsdalen (594m)
Endpoint Samme (596m)
Ascents Grensevarden (1,740m) 15.03.2016 15:00
Aust for Grensevarden (1,759m) 15.03.2016 15:20
Kaldekari (1,670m) 15.03.2016 16:20
Visits of other PBEs Befringdalen vinterparkering (600m) 15.03.2016 09:20

FLOTT TUR TIL GRENSEVARDEN

Værvarselet for denne dagen og dagen etter var så bra at jeg bestemte meg for å forsøke på noen av kommunetoppene i S+F på breene. Olepetter (Ole-Petter Andersen) i Valdres hadde registrert det samme værvinduet. Etter å ha pratet med Joar som holder til i Jølster bestemte vi oss for en felles tur med Joar som turfølge. Vi møttes mandag kveld i Stardalen i Jølster. Neste morgen var det kuldegrader og nydelig vær. Joar møtte oss ved hytten og tilbød seg å kjøre sin bil med firhjulstrekk og piggdekk opp den meget bratte og glatte veien opp til Befringdalen vinterparkering 600 moh. Dette sparte oss for mye tid og mange høydemeter! Start ca. 0930. Fra parkeringen fulgte vi traktorspor innover til Befringstølene. Føret var hardt etter nattefrosten. Vi brukte kortfeller nederst, men skiftet til langfeller oppover det bratte partiet mot Strupen vel 1200 moh.

Befringstølene vel 600 moh
Nydelig oppover mot Skaret
Pause øverst i Strupen. Utsikt nordover mot Trollebottseggane 1419
Sommerstien fra skaret øverst i Strupen går opp SV-ryggen mot Kvannebakkbu og Snoadvarden. istedenfor å gå opp dit tok Joar oss en snarvei øst for ryggen. Her er det rimelig bratt ned mot Strupevatnet, men det gikk greitt med stålkanter og langfeller. Vel oppe på det flatere partiet av breen skiftet jeg til 35mm kortfeller som fungerte utmerket.
Mot Snønipa

Fortsatte opp ca. 150 hm på fast føre til 1656-punktet på breen før vi satte kursen østover. Rundet sør for Kaldekari og deretter direkte mot

(SV for) Grensevarden - høyeste punkt i Sogndal kommune
Her møtes de tre kommunene Jølster i vest, Luster i øst og Sogndal i sør. GPS 383644 6828265. I følge Joar er Grensevarden en felles betegnelse på selve varden og den flate 1766-toppen (PF 159) som ligger i Luster. Ingen synlig varde eller markering her. Joar er lommekjent i området, og kunne fortelle oss navnet på alt vi så av fjell og topper i mils omkrets. Han hadde sjelden opplevd så fint og vindstille vær på Jostedalsbreen som idag. Dessuten har har han historier og opplevelser fra området gjennom mange år som han lot oss få del i underveis. Fantastisk å være på tur med en slik kar!

Grensevardens posisjon sjekkes - 383644 6828265
Ole-Petter og meg på 1766-toppen (Luster)
Mot Hurrungane (Storen, Dyrhaugsryggen, Austanbotntindane)
Panorama fra Grensevarden mot vest-nord. Gjegnen-platået til venstre for midten, Snønipa til høyre
Avskjed med Grensevarden. Turfølget som små prikker nede på flaten
Supphellenipa 1730 moh. Statens kartverk lister denne som kommunetoppen i Sogndal!

På returen la vi ruten innom

Kaldekari
Fin liten topp med varde og rester etter et trigmerke på GPS 381248 6826684.

Kaldekari 1670 sett fra øst
Utsikt mot nord mot Langedalen og Fonn fra Kaldekari
Nydelig dag og utsikt på Kaldekari! Snønipa i bakgrunnen.

Retur over 1656-punktet på breen før vi startet på nedkjøringen mot Strupen. Under andre føreforhold hadde dette sikkkert vært en flott nedkjøring. Nå var føret meget hardt med småskavler slik at vi måtte krysse oss gradvis nedover uten å ha noen glede av nedrennene. Da det ble mer bratt og skrått tok jeg skiene på sekkene og fortsatte til fots ned til terrenget flater ut nederst i Strupen. Snøen bar stort sett fint, og det gikk heldigvis greit å fote seg uten stegjern (som vi vel egentlig burde ha hatt med ......).

Tilbaketuren ned mot Strupen
Fortsatt sol øverst i Strupen

Ned mot Skaret var det brukbare snøforhold der solen hadde tatt slik at vi fikk bra renn nedover den rasutsatte SV-skråningen av Grøskarfjellet. Så kom vi inn i "skyggenes dal" ned mot Befringsstøylen. Her ble det en slitsom og tidkrevende etappe på ekkelt, hardt føre på kryss og tvers nedover i bjørkeskogen. Vi forsøkte å gå på beina, men snøen holdt ikke. Tilbake ved parkeringen ca. kl 19 etter en tur på 9.5 time i fantastisk flott vær og like fine omgivelser. Tusen takk til Joar og Ole-Petter for hyggelig turfølge!

Flott tur rapport!

Written by Eikås 19.03.2016 21:19

Så kjekt å lese din rapport også Knut Sverre :) Det er så fint å sjå andre sine framstillingar av eit kjent nærområde i tekst og bilder. Spesiellt fint bilde ifrå Strupen og Kaldekari med Joar og Ole-Petter. Ei riktig God Påske til deg og Astrid :)

Sv: Flott tur rapport!

Written by knutsverre 19.03.2016 22:48

Takk for det Janne! Kjekt å være på tur i ditt flotte og spennende nærområde! God påske til deg også!

Litt av en tur

Written by Stigun 19.03.2016 20:33

dere gjennomførte, på utfordrende føre! Fantastisk vær og utsikt, så fristende ut! Lykken står den kjekke bi :-)

Sv: Litt av en tur

Written by knutsverre 19.03.2016 20:53

Ja det ble full klaff med været - faktisk enda bedre enn varslet på yr.no. Føret var perfekt for oppover-tur, men strevsomt nedover. Alt i alt en flott turdag! God påske!

Grensevarden

Written by otto 19.03.2016 12:02

Glimrende turrapport, flott bilder og hvilket turfølge. Kjekt med Joar som kjentmann. Han har dratt og slitt på oss til alle disse kommunetoppene som ligger på bre. Veldig smart å slå til for fult når været er som best. Har ikke helt kontroll på hvilke andre breturer dere nå mangler. Kommer sikkert fine muligheter både i april og mai..

Sv: Grensevarden

Written by knutsverre 19.03.2016 20:57

Takk for det Otto. Det ble nok en tur i dine "fotspor". Du har sansen for å finne greieste adkomst til turmålene, og det er til stor nytte for meg og andre! Dessuten ble jo vi velsignet med "Otto-vær" som vel begynner å bli et ganske så velkjent begrep på PB! God påske!

Fin topp, fin tur, fin dag!

Written by Snilen 18.03.2016 23:55

Gratulerer med nok en litt slitsom kommunetopp. Ruta så lettere ut enn å gå fra Fjærland. Kartverket har oppdatert listene sine og har nå grensevarden som høyest, men har også listet høyeste topp i kommunen, der høyeste punkt ikke er en topp eller på grensen til andre kommuner. http://kartverket.no/Kunnskap/Fakta-om-Norge/Hoyeste-fjelltopp-i-kommunen/hoyeste-fjelltopp-i-hver-kommune/

Sv: Fin topp, fin tur, fin dag

Written by knutsverre 19.03.2016 11:00

Takk for det Lars! Imponerende runde du hadde i området i 2008 - 5 kommunetopper på forskjellige breer i løpet av 5 dager!! Og takk for infoen om at Kartverket har oppdatert listene sine. Det var på tide! God påske!

Her ser vi

Written by Stigun 17.03.2016 23:05

virkelig frem til turrapport!