Kleivhøa (16.03.2016)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Brandstad (180m)
Ascents Kleivhøa (1,491m) 16.03.2016
Kleivhøa sør (1,467m) 16.03.2016

- Utsiktstur over tåka.

Oppe i sola. Saufjellet, Litlskjorta, Skjorta, Glennfjellet og Litlgladnebba i bakgrunnen.

Lave tåkeskyer, men finvær i høyden. Starta fra Brandstad litt over ti. En del folk på vei til Fløtatind. Etter mildvær de siste dagene var snøen blaut innover mot Jønnstad. Gamle spor hjalp allikevel på. Ved Jønnstad fikk vi de første gløtta opp i gjennom skydekket. Det blei etterhvert skare og barflekker oppover fra setra. Skarejerna kom på, og vi endte opp med en i overkant bratt variant opp i sola. På rundt 800 meters høyde kom og gikk tåka litt, men vi tok allikevel ei matpause her. Ikke lenge etter var vi definitivt over skydekket.
Vær og vind hadde herja veldig med snøen her oppe, men vi sikta oss inn på noen snøfelter i sørsida av Kleivhøa. Litt oppe i sida kom vi inn på ei slak hylle som gikk ut mot sørøstryggen. Her var snøen mindre bølgete, så vi fulgte denne og runda opp den bratte sørøstryggen. Deretter gikk det radig over sørtoppen og videre bort på hovedtoppen. En kald trekk fra nordvest hadde meldt sin ankomst, men utsikten var upåklagelig. Spesielt fin var den mot fjella rundt øvre deler av Øksendalen. Vi kunne også bl.a. se Snøhetta i øst.

Utsikt fra toppen mot bl.a. Skjortetoppene. Jønnstadkollen nede i forgrunnen.

Vi returnerte samme vei. Soltina snø gjorde at nedkjøringa slett ikke blei så verst, med litt oppsøkende linjevalg. Ned bratta mot Jønnstad fant vi en fin bekkedal litt vest for vann 907. Fin nedkjøring, men noe upålitelig snø nede i skogen, varierende fra skare til pill råttent.
Nede ved setra forsvant siste deler av tåkelokket i dalen, og vi kunne nyte de storslagne omgivelsene framover og ned til Brandstad. Til tross for blaut, sugende snø og dårlige stavtak gikk det ikke mer en tjue minutter på denne siste etappen.

- Noen bilder til:

Kleivhøa

Written by otto 17.03.2016 17:46

Ble med dere som med oss, opp gjennom tåkehavet. Fine bilder.