Stølsfjellet, ettermiddagsskitur (08.03.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Støvringsstøyølen (225m)
Endpoint Støvringsstøylen (225m)
Ascents Stølsfjellet (725m) 08.03.2016

Ny transportetappe fra Sogndal til Sunnmøre, men siden været var såpass bra tok jeg en liten avstikker til Jølster for å få meg en ny topp. Valget falt til slutt på Stølsfjellet, som passet bra med den mengden dagslys jeg hadde tilgjengelig.

Litt sør for Vassenden tok jeg av mot Langhogane (skiltet) og kjørte til et bruk som på kartet er kalt Støvringsstøylen. Jeg fikk lov til å parkere her av huseieren, som også gav meg et råd om hvor det var greit å gå på ski, selv om han aldri hadde vært på ski på det fjellet.

Etter en passasje gjennom skogen kom jeg på stølsveien fra Støvring og fulgte det opp til en støl som også heter Støvringsstøylen. Stølsveien var brøytet, så her fikk Karma og jeg en lett oppstigning. Men fra støylen og opp måtte vi brøyte selv.

Snøen i skogen var tildels OK, men var i ferd med å fryse til etter å ha slikket sol hele dagen. Over skogen var snøen bedre, men hadde innslag av harde og vindpakkede områder.

Vi nådde toppen på nøyaktig timen, etter 2,9km og 500 høydemeter. Her var det et flott rundskue, selv om det ville vært hakket bedre fra den noe høyere Eikåsnipa - 2,7km lengre sør.

Vi fugte samme rute ned. Kjøringen i øvre del var fin (som videoklippet under viser), men snøen i skogen hadde frosset til og her kjørte jeg langt utenfor komfortsonen. Men jeg kom meg helskinnet ned, og kunne fortsette ferden til Sunnmøre. Så mye hyggeligere en slik lang biltur er etter en flott skitur og en ny topp!