Tverrnakken rundt (11.03.2016)

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Øvre dalen (600m)
Endpoint Øvre dalen (600m)
Ascents Hundesteinsegge (1,626m) 11.03.2016
Stornakken (1,434m) 11.03.2016
Tverrnakken (1,505m) 11.03.2016
Tverrnakken Sør (1,472m) 11.03.2016

Hadde lenge ønsket å gå denne runden, men først i dag hadde jeg både fri, og fint vær.
Starta fra Øvre Dalen, etter å ha prata med en grunneier om parkering. Jeg var spent på om det hadde vært noe snøskuterkjøring oppover anleggsveien etter det siste snøfalllet, og det hadde det. Gjennom tåka på ca 650 moh, bar det sakte men sikkert oppover anleggsveien. etter 1,5 t ankom jeg Jonsgardstølan, der det ble en liten matpause i hytteveggen. Fortsatte videre i skutersporet mot Svindalen, og her måtte jeg ned igjen 40-50 høydemeter, men uansett var det lettere å gå i skutersporet. Fulgte dette hele Svindalen, omtrent til 1340 moh, så dreide jeg nordover og østover opp et lite drag, før det bar nordover igjen og opp på sørre Tverrnakken. Gleden var stor, når jeg så at det var bra med snø her, ville helst ikke ødelegge skia på gjemte steiner under løssnøen. videre greit opp på Tverrnakken, hvor det igjen ble en liten matpause og av med feller. Studerte så de neste to toppene jeg hadde tenkt å besøke, og undret meg over at Stornakken var mindre enn Veslenakken? Ned mot Stornakken var det nydelig kjøring i 10-15 cm puddersnø(fulgte el liten forsenking i terrenget nordover). På igjen med feller og opp østryggen til Stornakken. Av igjen med feller, ned samme vei, nydelig kjøring her også. Fortsatte så uten feller til, og over Kimbiltjednet. Her måtte fellene på igjen, i 15 cm snø, så etter hvert begynte jeg å merke at det hadde blitt en del høydemeter så langt. Etter hvert fikk jeg øye på den siste toppen, Hundesteinseggi, og ankom den etter ca 5,45 timers gange. I motsetning til en del andre, og som gammel alpinist, gleda jeg meg til nedoverkjøringa. Først litt vest/sørvest, før det bar rett ned mot det minste tjednet i Gravdalen, drømmeforhold ned her. Så videre ned i vestre delen av Sanddalen, og litt opp igjen mot Svindalen. Kjørte i puddersnøen ved siden av skutersporet ned til Jonsgardstølan igjen. Videre litt i bjørkeskog, før jeg måtte kjøre vegen resten. Bjørkeskogen ble for tett, bratt var det også. Nede ved bilen igjen etter nesten 7 timer på tur. I bilen hjem, hørte jeg på den spennende skiskytterstafetten på radioen, der det ble gull til jentene.