Trugetur til Tollevsrudfjell (10.03.2016)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Characteristic Snowshoe trip
Ascents Hallingnatten (1,051m) 10.03.2016
Tollevsrudvarden (1,144m) 10.03.2016

Etter en veldig vellykket testtur av trugene 2 dager i forveien var det igjen på tide med en tur i finværet. Ute var det omtrent 40 cm løssnø, minus 2-3 grader og strålende sol.
Jeg startet fra Øvre Reinsjøfjell hyttefelt og gikk inn Stavnsveien innover mot Helgesetvatnet. Første del av turen var veibasert så trugene bærte jeg. Jeg fulgte denne veien i omtrent 2 km før jeg tok av og fulgte Uvegen mot den hytta som ligger mest sørøst. Her ble trugene tatt på og turen kunne starte ordentlig. Som sagt var det rundt 40 cm nysnø, noe som gjorde at tempoet ble drastisk redusert. Herifra gikk jeg på øyemål og siktet rett på, noe som ble litt vanskeligere inne i skogen hvor det var veldig kronglete med mye snø og små bratte bakker med dårlig utsikt, men det gikk greit og jeg endte opp nesten som planlagt i et lite dalføre like sørøst for toppen. Her startet høydemetrene å komme tettere og pulsen økte. Med det bratte unnagjort kunne jeg ikke lenger se toppen og kartet ble dobbeltsjekka. Herifra var det en slak tur oppover mot toppen.
Vel oppe var det nesten vindstille og lunsjen ble spist.

På vei opp i et lettere parti. Flentpigen til venstre bak greina og Trøgasetnatten midt i
Utsikten sørøstover fra Tollevsrudfjell mot Norefjell

På vei hjem gikk jeg innom Hallingnatten. Videre gikk turen i strak linje ned til flatvollensletta hvor trugene ble tatt av og vandringa hjem starta.