Hestkjøltoppen i Lierne (09.03.2016)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Estilrønningen (444m)
Ascents Hestkjøltoppen (1,390m) 09.03.2016

Med litt usikker værmelding tok jeg og pappa sjansen på tur til Hestkjøltoppen i Lierne. Dette er en topp som er fin å få gjort med ski. Kjørte fra Grong og langt innover i landet før vi omsider kom fram til Sørli. Pratet med ei dame på den lokale butikken som forklarte at vi kunne parkere øverst i Estilbakken, ved gården Estilrønningen. Tipper han Frode Estil har lagt igjen mange treningstimer i myrene her inne.

Et lite klesskift må til på slike dager.
Ut av den tetteste skogen før Vestgårdsseteren.
Mot Hestkjølen i det fjerne.

Omsider kom vi i gang med turen, og foreløpig var det delvis skyet og gløtt av sol. Varmt var det også, påskestemning! Fulgte scooterløype innover veien mot Estilseteren. En snau kilometer før vi kom inn dit dreide vi til venstre langs ei annen scooterløype som senere delte seg i to. Venstre mot Estilrønningseteren og høyre mot Vestgårdsseteren. Vi gikk inn til Vestgårdsseteren. Brukte ikke mer enn omtrent 1,5 time inn dit.

Inn i bollen oppunder toppen.
Solkongen!
En velfortjent slurk på toppen.

Videre gikk vi direkte i retning mot toppen som for øyeblikket endelig hadde tatt av seg hatten. Fulgte noen elveløp før vi kom oss opp på slettene på snaufjellet. I bollen sørvest for toppen var snøen fin og ubunden, noe som skulle bli en fryd å kjøre på med fjellski. Fra skaret vest for toppen var det mer isete og forblåst snø resten av veien. Typisk for slike topper som ligger som en enslig svale midt ute i ødemarken og uten noe som skjermer for vinden.

Herfra kan man se langt!
Nydelig retur!
Her er det bare å sette utfor!

Tok oss en god pause ved toppvarden. Skyene kom og gikk, men det gjaldt å sprette opp for å ta bilde de gangene vi fikk litt sikt. Returen ble magisk på nydelig føre. Brukte ikke mer enn drøyt 1,5 time fra toppen og tilbake igjen til bilen.

Tilbakeblikk mot fjellet.
Rir inn i solnedgangen...
Det går mot kveld i de trønderske skoger.