Buldring på is etterfulgt av nedkjøring fra Hundstadlia (03.03.2016)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Høglia
Ascents Hunstadlia (218m) 03.03.2016

Rastløsheten ankommer

Mix-feltet jeg fant. Her kunne jeg trene på mye forskjellig

Jeg ble plutselig rammet av en rastløshet uten like. Jeg har akkurat kjøpt Nomic-isøkser, Phantom 6000-støvler og Lynx-stegjern. Jeg klarte ikke vente med å prøve det. Problemet mitt var at det allerede var langt på kveld. Det var for sent å spørre om noen ville klatre is. Klokken var blitt 21.00 da jeg bestemte meg for å pakke sekken med utstyret og labbe innover i Bodømarka, på jakt etter et isfelt hvor jeg kunne buldre litt. Jeg valgte randoskiene siden jeg alltid har hatt lyst til å teste nedkjøringen fra Hunstadlia. Det skulle jeg ta som en avslutning.

Nomic er tingen på is

Jeg labbet innover i lysløypen og visste ikke om jeg ville finne noe is. Jeg håpet i hvert fall på det. Rett overfor Skavdalslia la jeg plutselig merke til et område som var perfekt. En liten vegg med is og stein. Her kunne jeg øve på mye forskjellig. Jeg byttet til isutstyret og jobbet meg oppover. Var vel kanskje fire meter over bakken på det høyeste. Selv om det ikke var så stort, fikk jeg likevel øvd meg på traversering og teknikk. Litt miks ble det også. Traverserte ut på en bratt stein, som kunne by på små lister jeg kunne sette stegjernene på. Det ble mye opp og ned. Jeg fikk til og med prøvd meg på en "figure four". Mye tyngre enn jeg trodde.

Jeg klatret opp og ned, traverserte frem og tilbake og øvde på teknikk i over to timer. Kjente det godt i kroppen da jeg var ferdig. Jeg må si jeg er strålende fornøyd med utstyret jeg har kjøpt. Virkelig en god investering.

Klar for å sette utfor Hundstadlias "bratte" nordflanke

Så var det på tide å løpe opp på Hunstadlia. Jeg skiftet til rando igjen, og holdt et godt tempo opp til toppen. Jeg skulle kjøre meg skikkelig ned i kjelleren på vei opp. Tok ikke lang tid før jeg stod på toppen med blodsmak i munnen og foroverlent over stavene. Måtte stå og nyte den alltids fine utsikten av lysene til Bodø sentrum. Nedkjøringen var ikke veldig mye å skryte av. Noen artige svinger nedenfor toppen og en lite dropp, men thats it. Måtte gå den kjipe strekningen langs veien og deretter renne i hockey ned den ikke altfor bratte lysløypen. God trening, men tror jeg velger Junkerfjellet neste gang jeg finner ut at jeg skal ta en topptur i Bodømarka. En god og srtig økt ble det i hvert fall.

grattis!

Written by kobbenes 09.03.2016 07:58

med Nomics! forstår godt behovet for å lufte dei. Eg har enda ikkje funne bedre økser, og er veldig nøgd med mine. Enjoy!